Apostrof'y w język'u polski'm

Jakub Bogusz qboosh w pld.org.pl
Wto, 7 Maj 2002, 01:14:45 CEST

(temat celowo złośliwie napisany - znudziło już mi się poprawiać ;))

W słownikach (ortograficznych, ale nie tylko) języka polskiego zazwyczaj
można znaleźć także zasady pisowni. Polecam fragmenty o odmianie
skrótowców oraz obcych nazw własnych (w moim słowniku jest głównie
o nazwiskach, ale myślę że można częściowo rozszerzyć na inne nazwy
własne, bo o tych innych jest mniej szczegółowo).

W szczególności (w dużym skrócie):
- apostrofów używa się tylko do odzielenia końcówki, jeżeli przed nią
  jest samogłoska niema lub samogłoska niema z niemym "s" lub "x"
  (czyli np. Apache'a; ale NIE Blackbox'a czy IceWM'a)
- w przypadku skrótowców końcówkę oddzielamy łącznikiem (czyli np.
  IceWM-a)
- "zwykłe" nazwy oraz skrótowce o charakterze rzeczownika (typu
  "Cepelia") odmieniamy bez łącznika przed końcówką (czyli np.
  AfterStepa, Sawfisha)

- nazwy typu "Hortex", "Pewex" odmieniamy -ex, -eksu, -eksem, -ksie
  itd. (czyli np. Blackboksa, Postfiksa)
(tutaj są zdania podzielone; w jakimś nowym słowniku ponoć jest nawet
napisane "Linuxa", ale bez uzasadnienia i wbrew zaleceniu napisanemu na
początku tego samego słownika)

PS. myślę, że taki tekst warto włączyć do dokumentacji dla developerów.
Tej obowiązkowej, do przeczytania przed dostaniem RW ;>

--
Jakub Bogusz    http://prioris.mini.pw.edu.pl/~qboosh/