stabilna wersja PLD :)

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Mon Jan 2 11:35:41 CET 2017

On Mon, Jan 02, 2017 at 10:04:45 +0100, Paweł Gołaszewski wrote:

> Nie jest. To twoja opinia, zresztą "wyważona" jak zwykle ;)

A gdybyś nie wyciął niewygodnego fragmentu, nie mógłbyś się czepić:

"stwierdzić, czystą głupotą. Chyba że:
[...]
- masz jakieś specyficzne wymagania środowiskowe, które uniemożliwiają
  używanie systemd (np. musisz wyłączyć cgroupy)."

Ale postarałeś się i nawet z wykasowałeś "Chyba że" z cytowanej linijki.
Nie mogłeś tego nieświadomie pominąć - więc po co manipulujesz?

> Kontenerowi, który jest oparty na systemd trzeba dać dużo więcej uprawnień niż
> takiemu, który ma tradycyjny init.

A konkretnie to jakie? Poważnie pytam - rzeczywisty przykład ułatwienia
ucieczki z nieuprzywilejowanego kontenera.

Kwestię "I say no to systemd specific PRs" celowo pomijam, gdyż to jest
problem dockera - w zasadzie czysta manifestacja faktu, żeby nie polegać
na nim jako zabezpieczeniu. Sam fakt, że ludzie na poważnie pisali
fake-inity pod dockera, mówi wszystko. Z pewnością będzie 'bezpiecznie'.
Najlepiej pod takim "20-linijkowym initem napisanym choćby w shellu".

Bo z kontenerami uprzywilejowanymi sprawa jest jasna - używając ich jako
warstwy zabezpieczenia, robisz to źle:

As privileged containers are considered unsafe, we typically will not consider new container escape
exploits to be security issues worthy of a CVE and quick fix. We will however try to mitigate those
issues so that accidental damage to the host is prevented.

> Na czystym systemie - owszem, lepiej jest mieć systemd.

A teraz odnoszę wrażenie, że teraz wyrażasz jeszcze mniej "wyważoną"
opinię, niż ja;) Bo odpisałeś na pierwszego z maili nie zwracając uwagi,
że ostatniego zakończyłem słowami:

"Na prawdę trzeba mieć BARDZO DOBRY powód, żeby NIE korzystać z systemd."

Jednym z przykładów, gdy systemd wchodzi w paradę, są specyficzne wymagania RT:

https://lists.freedesktop.org/archives/systemd-devel/2011-August/003066.html
https://lists.freedesktop.org/archives/systemd-devel/2015-March/029144.html

- efekt sumaryczny wykorzystania czegoś, co ma ograniczenia po stronie kernela.
Na spore problemy można też trafić budując jakieś niskozasobowe systemy embedded.

Ale autor nie pytał o system pod mikrokontroler sterujący elektrownią
...ani o kontener. Przewinęło mi się nawet przez myśl, żeby mu to
zasugerować, no ale...

--
Tomasz Pala <gotar at pld-linux.org>