Pytanie o soft do statystyk sieci

Jacek Konieczny jajcus at jajcus.net
Tue Nov 23 15:58:19 CET 2021

On 23/11/2021 15:42, Jacek Osiecki wrote:
> Wiadomość napisana przez Jacek Konieczny <jajcus at jajcus.net> w dniu 23.11.2021, o godz. 15:22:

> Źle się wyraziłem. Nie jakieś hakierskie ataki, tylko wredne DDoSy.
>
> Nie wiem czy się czymś naraziłem, czy też coś się dzieje…
> Bo jeszcze niedawno nic takiego nie miało miejsca.
> Jakoś w wakacje jednemu klientowi jakieś gówno siadło na stronie i od tego czasu NON-STOP napieprza po kilka tysięcy requestów na sekundę.
> A od tygodnia zaczynam zaliczać konkretne DDoSy na różne inne rzeczy.

> [...]

To faktycznie gorsza sprawa. Zwykle takie rzeczy to się potem załatwia u
ISP (ale raczej jak nie jesteś klientem indywidualnym).

Ja próbowałem używać ulogd2, nawet nie do DDOSów, ale żeby mieć dane o
wszelkich połączeniach na potrzeby ewentualnej analizy post-mortem.
Zainstalowałem logera na głównych routerach, żeby logował wszelkie
strumienie TCP i UDP do bazy (na innej maszynie)… okazało się, że to nie
wydala nawet przy naszym normalnym ruchu, nawet bez żadnego DoSa i
bardzo musiałem ograniczyć regułki tylko do niektórych pakietów.

Więc ulogd2 nie polecam.

Ale jeśli interesuje cię tylko ilość trafień, pewnie ipset da radę.

Jedna regułka z --match-set może aktualizować liczniki dla dowolnej
ilości wpisów w secie i możesz zrobić jeden ipset typu 'bitmap:port'
zawierający wszystkie porty (0-65535). Jedna regułka żeby aktualizować
liczniki dla wszystkich portów.

ipset create allports bitmap:port range 0-65535 counters
ipset add allports 0-65535
iptables -I INPUT -m set --match-set allports dst

root at jajco:~# ipset list allports | grep -v 'packets 0 bytes 0$' | tail
54086 packets 7 bytes 432
54094 packets 7 bytes 434
54104 packets 7 bytes 441
54116 packets 7 bytes 439