Jak nie włączać DMA dla dysu podczas startu.

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Czw, 21 Mar 2002, 14:42:43 CET

Pytanie: jak *nie wlaczac* używania DMA dla dysku podczas startu systemu?
Dystrybucyjny kernel jest skompilowany z włączoną opcją "Use DMA by default
when available", a ja chciałbym mieć bez tego. Przyczyna jest prosta - mam
dysk, dla którego nie wolno włączać DMA. On nawet go nie potrafi poprawnie
obsłużyć (okropnie stary NEC 233 MB). Dodatkowo, jeśli dla niego się włączy
DMA, to inny dysk w systemie wariuje. Objawy (spisany fragment startu
systemu):

+ insmod /lib/modules/2.2.20-14/block/ide-disk.o
hda: WDC AC2420H, 405MB w/128kB Cache, CHS=989/15/56
hdc: NEC Corporation D3766, 233MB w/56kB Cache, CHS=1520/5/63, DMA
 hda: hda: read_intr: status=0x65 { DriveReady DeviceFault CorrectedError
Error}
hda: read_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide0: reset: success
hda: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
hda: drive not ready for command
[...]
to się kilka razy powtarza przeplatane ide0: reset: success, potem jest
nagle
 unknown partition table
po czym następuje podobna seria dla hdc. W rezultacie kernel panikuje, bo
nie może znaleźć rootfs na hda1 (przecież unknown partition table).

Mógłbym sobie ten kernel sam przekompilować, ale nie będzie mi się chciało
za każdym razem. W tej chwili mam ten system na starszym 2.2.18 (też
dystrybucyjne), w którym tego problemu nie ma. Sądzę, że z 2.2.20-18 będzie
to samo, co z 2.2.18-14. Czy da się jakoś przekazać do modułu ide-disk,
coby nie włączał z łaski swojej DMA?

Ewentualnie może by tak nie włączać na przyszłość tej opcji w
dystrybucyjnym? Od czego jest plik /etc/sysconfig/hdparm

Pozdrawiam.
--
                                                               Łukasz Maśko
Lukasz.Masko w ipipan.waw.pl                                  ICQ:  146553537