UPSy

grzes grzespt w pf.pl
Śro, 3 Wrz 2003, 08:36:57 CEST

Dnia wtorek 02 wrzesień 2003 21:43, Szymon 'trasher' K napisał:
>   Chcę zakupić tani (300-500zl) UPS. Wymagania: komunikacja z
>   komputerem (nie USB), oczywiście współpraca z PLD.
>
>   I mam jeszcze pytanie: komuter to grat z zasilaczem AT. Czy jest to
>   wykonalne, że po odczekaniu jakiegoś czasu w przypadku braku
>   zasilania system się zamyka, i UPS odcina napięcie, a po
>   powrocie zasilania UPS przywraca napięcie i system wstaje...
>   Przypominam, że mówimy o obudowie/zasilaczu AT.
>
>   Inaczej:
>   Czy można się jakoś zabezpieczyć, przed tym, żeby komputer nie
>   pozostał z napisem "Power down" w momencie, gdy wróci napięcie?

Już prawie po dyskusji ale dopiszę swoje.
Fideltronik jest gites.
Wybór rodzaju płyty/zasilacza przeważa na stronę AT właśnie z powodu
tego, że !napewno! wszystko zadziała jak trzeba.
Tak jak napisał Adam przy płycie/zasilaczu ATX musi być w biosie opcja
włączania kompa po powrocie zasilania co na dodatek jakoś nie zawsze
chce dobrze działać. Miałem przypadek, że do płyty z dualnym zasilaniem
przełożyłem zasilacz AT bo z ATX mimo kombinacji w biosie (była
odpowiednia opcja) nie chciał wstawać.
Więc w oprogramowaniu fideltronika (upsmonitor v 1.0) jest demon który
inwigiluje ups-a i jak mu się prąd skończy to po odczekaniu określonego
czasu robi shutdown -h czy tam halt (raczej to drugie). I tak jak
napisałeś w PLD do rc.shutdown trzeba dopisać:

show "Remounting remaining filesystems ro mode"; busy
if ( mount | awk '/ext2|ext3|reiserfs|xfs|jfs/ { print $3 }' | \
        while read line; do
        mount -n -o ro,remount $line; done ); then
        ok
else
        fail
fi

if [ "$runlevel" = "0" ] ; then
        show "The system is halted"; ok
        [ -f /fastboot ] && (show "On the next boot fsck will be
skipped."; ok)
	upsoff         #<<== Tutaj dodane uruchomienie upsoff
        eval halt -d -p
else
        show "Please stand by while rebooting the system"; ok
        [ -f /fastboot ] && (show "On the next boot fsck will be
skipped."; ok)
        eval reboot -d
fi

upsoff sprawdza co robił wcześniej upsd i jeśli to on wyłączył system to
wyłącza ups-a przez co wyłącza się komputer (bo nie ma prądu i nie chce
mu się dalej działać).
Jak prąd wróci to jeszcze nic się nie dzieje. :-)
Bo trzeba jeszcze na ups-ie ustawić (switche z tyłu - opis w instrukcji)
aby ups uruchamiał się sam po powrocie zasilania.
I wtedy jak jednak powróci prąd to ups się włącza i podaje prąd na
wyjściach swoich.
I tutaj AT górą! Bo zawsze wstanie. A o ATX trzeba sie pomodlić
za pierwszym razem...
No i to wszystko ludzie!

--
Grzegorz Pietrzak - g r z e s p t at p f dot p l
Wszechwiedzą nikt nie grzeszy