Softraid 1 przez mdadm

kuba staskiewicz kuba w best.net.pl
Wto, 8 Lut 2005, 01:00:19 CET

On Mon, Feb 07, 2005 at 02:12:33PM +0100, Michał Margula wrote:
> Później mkraid /dev/md0, mkraid /dev/md0, przenieść dane z /dev/hda1 na
> /dev/md0 z /dev/hda2 na /dev/md1, odpalić raidhotadd /dev/md0 /dev/hda1
> i odpowiednio dla md1 i hda2, zmodyfikować fstab, dorzucić jako swap
> /dev/hdc3 i już. Przy okazji - wszystko to można znaleźć w sieci,
> poświęcając chociaż odrobinę czasu na google.

Ale z mdadm to raczej nie zadziala ;)

W ubieglym tygodniu mialem okazje dosyc ostro potestowac mdadm,
stworzylem sobie podrecznego helpa, moze sie komus przyda:

-----
mdadm -Q /dev/hdxx - spr. czy partycja nalezy do jakiegos raidu
mdadm -E /dev/hdxx - informacje o partycji

mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/hd[cd]1
       tworzy raid1: /dev/md0 z dwoch partycji: /dev/hdc1 /dev/hdd1

mdadm -A /dev/md0 - wlacza wczesniej stworzona macierz
mdadm -S /dev/md0 - wylacza macierz raid jezeli nie jest uzywana
mdadm -D /dev/md0 - informacje o macierzy raid
mdadm -G - zmienia rozmiar lub konfiguracje macierzy raid

mdadm /dev/md0 -f /dev/hda1 - oznacza dysk jako uszkodzony
mdadm /dev/md0 -r /dev/hda1 - usuwa uszkodzony lub oznaczony jako zly
				 dysk z macierzy
mdadm /dev/md0 -a /dev/hda1 - dodaje do macierzy nowy dysk
-----

konfig wlasciwie wcale nie jest potrzebny, jedyne co mozna w nim
zdefiniowac, to MAILADDR - adres na ktory sa przesylane informacje
o problemach z macierza.

cala filozofia w budowie RAID1 to wydanie polecenia:

mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/hd[cd]1

nastepnie mozna sobie przez mdadm -D /dev/md0 sprawdzic procentowy
stan budowy macierzy - 2 dyski 40GB robily mi sie jakies 15min.

tak stworzona macierz po starcie systemu trzeba uaktywnic:

mdadm -A /dev/md0

Zrobilem tez tesy wydajnosciowe - RAID0 powodowal jakies 5-6% spadku
wydajnosci w stosunku do pojedynczego dysku (to calkiem nie wiele,
wedlug roznych zrodel przewiduje sie, ze RAID0 moze powodowac spadek
do 12% wydajnosci).
RAID1 - na dwoch dyskach dawal juz wzrost wydajnosci prawie 30%,
a nalezy pamietac, ze kazdy kolejny dysk w RAID1 zwieksza wydajnosc.

Po calej nocy zabawy mdadm-em pojawil sie jednak problem - nastepnego
dnia przy probie aktywowania macierzy pojawial sie memory fault i
jedyne co mi sie udalo znalezc w logach to przekroczenie limitu
otwartych plikow, chyba z grsecurity, ale nie mialem czasu walczyc
z tym dalej.

--
kub@ s.