Problem z X-ami

Kosiek kosiek w histamina.czuby.net
Pon, 26 Cze 2006, 14:23:21 CEST

Witam.

Problem pojawił się po zainstalowaniu pakietów X11 łącznie z zależnościami. Wszystko
poszło dosyć szybko. Postępowałem zgodnie z instrukcjami na pld.docs. Problem pojawił
się w chwili gdy wydałem polecenie X -configure pod zwykłym użytkownikiem.
Gdy wydawałem to polecenie pod rootem wszystko było ok. Gdy wpisywałem pod
zwykłym usererem wyskakiwało:
Cannot move old log file ("/var/log/Xorg.0.log" to "/var/log/Xorg.0.log.old"
Poszukałem na google i tak jak przypuszczałem problem tkwił w tym, że do plików
Xorg.0.log i log.old ma prawa dostępu tylko root. Wiem, że można te prawa łatwo zmienić
łącznie z prawami do zapisu w /var/log/ (jak pozmieniałem to problem zniknął), ale chyba
nie o to chodzi, żeby każdy mógł sobie logi sprawdzać. Wiem, że istnieje też coś
takiego suid, ale nie do końca wiem jak to zastosować żeby działało.
Jak już pozmieniałem prawa (choć chce to cofnąć dlatego pisze na liste), to pod rootem
jak wydałem polecenie X to pojawiał się ten szary ekranik z kursorem X. Niestety pod
zwykłym userem znowy błędy, więc chyba ta zmiana uprawnień dotyczy też innych plików.
Chciałem się dowiedzieć jak rozwiązać ten problem, czy istnieje jakiś pakiet, który stwarza
dowiązania tak żeby zwykły użytkonik mógł korzystać z potrzebnych plików? Czy trzeba to
rozwiązać w jakiś inny sposób.
Chciałem też zapytać otóż przy instalacji xinitrc wyskakuje błąd zależnośći XFree86 czy jeżeli
używam X11 to mi xinitrc potrzebne, jeżeli tak to czy wtedy muszę instalować XFree86
czy zainstalować mimo błędu zależności.

Z góry dziękuję za pomoc, jeżeli będzie trzeba dołącze zawartość plików konfiguracyjnych.

Pozdrawiam Kosiek.