inetd

Arkadiusz Miśkiewicz misiek w zsz2.starachowice.pl
Wto, 1 Gru 1998, 13:07:02 CET

Właśnie zrobiłem rpma ze skryptem update-inetd (z Debiana). Pozwala on
na auto-magiczne odblokowywanie, blokowanie, dodawanie oraz usuwanie usług
z /etc/inetd.conf np. w %pre czy w %post.

np mając w inetd:
pop-3  stream  tcp     nowait  root    /usr/sbin/tcpd  ipop3d
a instalujemy qpoppera to w %post dajemy
update-inetd --remove '^pop-3'
if [ -x /usr/sbin/qpopd ]
then
       update-inetd --group MAIL --add \
       'pop-3\tstream\ttcp\tnowait\troot\t/usr/sbin/tcpd\t/usr/sbin/qpopd'
fi
Najpierw zostaną usunięte stare wpisy dotyczące popa a następnie dodany
nowy dotyczący qpoppera (\t oznacza tabulację).
Jednak update-inetd nie jest taki dobry - kłopoty zaczynają się gdy w
inetd.conf mamy kilka ftp lub telnetów (część zahashowanych). Można
usuwać w/g wzorca (pattern) tylko niech mi ktoś powie jakich wzorców używa
się w perlu (reguła ala regexp nie działa :(). Poza tym nie każdy chce
instalować spory pakiet z perlem.

Poza powyższym znane mi są 2 inne rozwiązania:
- patchowanie inetd i inetd6 tak by rozumiały /etc/inetd.d/*.
Wady: lekko utrudnione przechodzenie na xinetd (choć nie wiele), konieczność
zrobienia patchy (Marcin - może zerkniesz i zrobisz ala /etc/crontab.d ?)
- bez żadnego patchowania. Dodajemy tylko prosty skrypcik:
update-inetd:
#/bin/sh
cat /etc/inetd.d/* > /etc/inetd.conf
# + jakieś inne regułki sprawdzające prawo zapisu, robiący backup, etc.
Zalety: nie trzeba robić patchy
Wady: konieczność wywoływania update-inetd w %post, administratorzy
z przyzwyczajenia będą modyfikować /etc/inetd.conf a nie /etc/inetd.d/*,
a po wywołaniu update-inetd ich zmiany zostaną automatycznie cofnięte choć
po X czasie na pewno się przyzwyczają.

Pozatym zapatchowane inetd również nie jest najlepszym rozwiązaniem bo w
jaki sposób mając zainstalowane 2 różne ftpd blokować/wybierać automagicznie
(z poziomu %post czy %pre) który ftpd jest aktualnie używany ?

Proszę o dyskusję ;)

PS. co z ispell i słownikiem pl ?
--
  +- Arkadiusz Miśkiewicz - Cron w irc.pl on #plug - misiek w misiek.eu.org -+
  + http://www.misiek.eu.org --- Poland --- SysAdm: zsz2.starachowice.pl +