Apache - poprawki

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk qrczak w knm.org.pl
Wto, 29 Wrz 1998, 11:06:12 CEST

On Tue, 29 Sep 1998, Jacek Konieczny wrote:

> Co do poprawek do Apacha to proponowalbym skonfigurowac go na dzien dobry
> tak, aby dawal "Content-Type: text/html; charset=iso-8859-2" dla HTMLi.

Czyli robimy dystrybucję tylko dla Polaków? :-(

Ułatwione, ujednolicone i scentralizowane ustawianie takich rzeczy -
w porządku, ale nie podoba mi się (0) sztywne ustawianie ISO-8859-2, tak
samo jak nie podoba mi się uznawanie niczego poza ISO-8859-1. Ale
ISO-8859-1 jest (nieformalnym?) domyślnym zestawem i tego nie zmienimy.
Nie wystarczy (1) zakomentowane zaznaczenie w konfiguracji, jak się
ustawia charsety inne od ISO-8859-1, w którym ISO-8859-2 będzie jako
przykład (jako następne po ISO-8859-1, broń Boże polskocentryzm! :-) )?

Albo coś takiego: (2) Centralne ustawianie zestawu znaków, języka itp.
dla nowo instalowanych programów, w których taka rzecz musi być ustalona
odgórnie (a nie np. dynamicznie przez LC_*), np. a2ps, xtermy, font
na ekranie. Nowo instalowane pakiety sprawdzałyby, czy to centralne
ustawienie jest zainstalowane, i starałyby się dostosować do tego własną
konfiguracją początkową.

Albo wymyślimy (3) jakiś system, w którym człowiek może zmienić zestawy
znaków dla różnych programów, i akiety będą się w nim rejestrować, wraz z
procedurą zmieniającą ich konfiguracje. W wariancie rozbudowanym byłyby
tam ustawienia dla istniejących pakietów (niezależnie od siebie) plus
ustawienie przejmowane przez nowe pakiety. Instalujący się pakiet
sprawdzałby, czy ten system jest zainstalowany, i używał ustawienia "dla
nowych programów" oraz rejestrował się w nim, żeby później można było
zmienić ustawienia dotyczące zestawu znaków w róznych programach z jednego
miejsca.

Wadą (1) jest zmuszanie użytkownika do konfigurowania każdego pakietu
niezależnie.

Wadą (2) jest to, że przy niewłaściwym ustawieniu tego na początku trzeba
się mocno nabiedzić, żeby to odkręcić. Nie cierpię sytuacji, w której np.
można wybrać drukarkę w czasie instalacji, ale później trzeba się mocno
naszukać, jak to zmienić. Poza tym w sposób niewidoczny dla użytkownika
programy mają różne ustawienia w zależności od tajemniczych czynników
i nawet nie ma jak sprawdzić, które przejęły "niestandardowe" ustawienia.

Wadą (3) jest wytaczanie armaty na muchy i komplikowanie rzeczy prostych -
rozbudowana maszyneria dla zmiany pięciu opcji na krzyż.

No ale (0)... Czyżby każdy naród miał przygotowywać własną, niezależną od
innych dystrybucję? Nie da się zrobić takiej, która pasowałaby każdemu?
Ewentualnie, biorąc pod uwagę objętość tekstów w setce języków, żeby były
jasno zdefiniowane pakiety zawierające np. HOWTO w konkretnych językach
i profile da różnych narodów różniłyby się całymi pakietami. Każdy
_dodaje_ tłumaczenie w specu, a nie zastępuje istniejące własnym językiem.
gettext też nie polega na wymianie komunikatów, tylko na dodaniu nowego
języka, z zachowaniem domyślnego angielskiego. Bardzo dobrze, że to można
zmieniać dynamicznie, nie trzeba decydować się w trakcie instalacji - i że
każdy użytkownik może mieć inaczej.

Jest jeszcze (4), teoretycznie bardzo fajna możliwość, rozwiązująca
większość tych problemów, ale na razie trudna w praktyce: UNIKOD.

> A glupi Netsape ignoruje "<META http-equiv>" i trzeba recznie encoding
> przelaczac.

Ignoruje?! Nie wiem, nie używam... W takim razie może serwer mógłby
rozpoznawać META i przenosić do nagłówka? Ale to by spowolniło działanie :-(

--
 __("<   Marcin Kowalczyk * qrczak w knm.org.pl http://qrczak.home.ml.org/