requires

Czw, 4 Lut 1999, 21:42:53 CET

On Thu, 4 Feb 1999, Artur Frysiak wrote:

> Witam
> Mam pytanie: Co wpisywać w pole Requires:
> To co jest wymagane do komlipacji czy to na czym było kompilowane ?
> np. dla esound
> Requires:	libaudiofile >= 0.1.5
> a jest
> Requires:	libaudiofile = 0.1.5
> Podobnie jest i z innymi pakietami np: ImageMagick spokojnie kompiluje się z
> freetype 1.1 a ma wpisane w Requires: freetype = 1.2
> Według mnie powinno wpisywać się ta wersje która jest wymagana do
> skompilowania.
> Prosze o wyjaśnienie tej kwesti.

To jest tak, że czasami szczególnie w przypadku libów szybko rozwijających
się zadaża sie zmienienie miedzymordzia liba bez zmiany SONAME (przykład
qt 1.40 i 1.42 tu była jedna dyskretna zmiana, która nie wszędzie sie
objawiała żeby było weselej). Znowusz są też takie liby których wersję
źródłowe zmieniaja maintainerzy niemal w rytm SONAME (glib/gtk+) tutaj
napisanie:

Require: gtk >= 1.1.12

Też nie zadziała bo przy 1.1.14 SONAME jest już inne i gtk/glib trzeba
będzie wymieniać lub instalować po kilk wersji. Raczej nie ma regóły. IMHO
można co jawyżej umawiać sie jak traktować konkretne liby. Do grupy strict
trzebaby zaliczyć prawie cały stuff GNOMEowy gdzie obydwa powyższe
przypadki maja miejsce i danie Require equal będzie zmniejszać
ilość nieporozumień.

Do grupy bibliotek spokojnych w których zmiana SONAME pojawia sie rzadko i
pociaga za soba rzeczywiste zmiany w miedzymordziu możnaby zaliczyć
właśnie freetype czy ImageMagic (pod warunkiem że to bedzie cała linia
np. 4.1.x).

Trzba by chyba sporządzic taki katalog jak traktować poszczególne liby.
Postaram się początkową postać takiego dok zrzucić jutro do PLD-docs.
Potem to będzie można aktualizować i uzupełniać.

Chodzi dokładnie o to żeby takimi manipulacjami >= zamiast = lub
odwrornie zminiejszać ilość nieporozumień w jakimś rozzsadnym czasie
eksploatacji softu (chodzi o przyszość).