CVS ano ..

Sob, 9 Sty 1999, 00:52:29 CET

już działa :)

Kurcze kilka godzin straciłem na odnalezienie literówki w ścieżce #$@!
s/hime/home/ w pliku nagłówkowym od pservera i non stop dostawałem "złana
rura" przy logowaniu.

Dobra. Jak z tego korzystać ?

$ cvs -d :cvs -d :pserver:<login>@cenzor.zie.pg.gda.pl:/cvsroot login
(Logging in to <login>@cenzor.zie.pg.gda.pl)
CVS password:

$ cvs -d :cvs -d :pserver:<login>@cenzor.zie.pg.gda.pl:/cvsroot co <moduł>

Zamiast podawać takei długie ścieżki można sobie ustawić wcześniej zmienną
CVSROOT na to co jest po -d czyli na:
":pserver:<login>@cenzor.zie.pg.gda.pl:/cvsroot"

To taka najprostrza sekwencja poleceń gdzie <login> to jeden z trzech:
cvs, nobody, anonymous. I te konta umozliwiają pobieranie zasobów.
Jako hasło do tych kont daje się poprostu <enter>.

W tej chwili jest to kopia mojego repozytorium i plik modules zawierający
opis dostępnych modułów ma następującą zawartość:

SPECS                   PLD-specs
PLD-doc                 PLD-doc
PLD-stable-patches      PLD-stable-patches
PLD-stable              -a      SPECS PLD-stable-patches
ALL                     -a      PLD-stable PLD-doc

Czyli są dostępne trzy moduły i dwa aliasy pod którymi kryje się więcej
niż jeden moduł. PLD-doc i PLD-stable-patches są puste jakby co.

Czyli chcąc pobrać wszystko można wykonać sobie:

$ cvs -d :cvs -d :pserver:cvs w cenzor.zie.pg.gda.pl:/cvsroot login
(Logging in to cvs w cenzor.zie.pg.gda.pl)
CVS password:<enter>

$ cvs -d :cvs -d :pserver:<login>@cenzor.zie.pg.gda.pl:/cvsroot co ALL

żeby połaczenie było kompresowane można podać np.:
$ cvs -d :cvs -d :pserver:<login>@cenzor.zie.pg.gda.pl:/cvsroot -z9 co ALL

to wtedy całe połaczenie będzie kompresowane "gzip -9".

Kolejna sprawa to kwestie treningu.
Przez pewien czas dobrze by było żeby wszyscy którzy tylko by chcieli
mogli sobie po eksperymentować z tym repozytorium dlatego prosiłbym o
podsyłanie par "login:crypted_password" wg przepisu jaki już przytaczałem
czyli:

$ perl -e 'print crypt "password", "salt"; print "\n"; '

salt to dwie dowolne literki.

Proszę się nie bać robić tam czegokolwiek .. dodawanie plików, kasowanie
.. wszystko będzie tu przejciowo dozwolone. Sam też na tym będę
eksperymentoewał jeśli chodzi o nadawanie uprawnień na poszczególne moduły
i inne takie, które pomoga uszczelnić to repozytorium. Tak czy inaczej
wystawiane zasoby są na chroot i za dużo tam nie będzi można namieszać :)

O ile okres wstępnych prób przejdzie jakoś to po jego zakończeniu i hasła
zostaną, a ja wrzucę do repozytorium już włąściwe zasoby. Myślę, że dobrze
by było zrobić moduł "test" tak czy inaczej na którym w każdej chwili
bedzie można trenować i którego zawartoś okresowo nbędę kasować.

Proszę nie przekazywać w zakodowanej postaci zwoich własnych normalnie
używanych haseł gdyż są one jawnie przekazywane po sieci. W zasadzie to
nie przeszkadza gdyż nawet jeżeli ktoś przechwyci to po drodze to po
zalogowaniu się co najwyżej coś doda lub wykasuje plik, który i tak nie
jest fizycznie kasowany tylko przenoszony do katalogu rzeczy skasowanych.

Używanie tu kerberosa czy ssh to byłby przerost formy nad treścią gdyż po
pierwsze ktoś musiałby zarządzać kontami i sam dostęp byłby niepotrzebne
utrudniany, a tu chodzi żeby całe przedsięwzięcie maksymalnie uproscić
(wręcz do bulu). Tak jak napisałem jest ro nie zabardzo bezpieczne
rozwiązanie jeśli chodzi o autoryzacje ale w całym tym repozytorium nie za
bardzo można namieszać bo jedyną binarką jak jest w tym chtooted
środowisku jest binarka programu cvs.

A jeszcze jedno .. po wykonaniu "cvs login" i poprawnym zalogowaniu się
przy kolejnych operacjach już nie trzeba podawać hasał, logować się gdyż
po pierwszym udanym logowaniu powstaje nam ~/.cvspass w którym są rzecy
umożliwiające wykonywanie już kolejnych operacji bez wklepywania hasła i
autoryzacji. W pliku tym może być kilka linijek i każda będzie odpowiadała
za jedno repozytorium.

Tym którzy mogą proponuję jutro pogaduchy na kanale #pld na ircu, to w
razie czego online bedzie można pogadać (możeby tak przy okazji ktoś to
żałożył na stałe z jakimś botem strażnikiem).