Xwindow i xinit, inn, itp

Bartosz Waszak waszi w PLD.org.pl
Śro, 7 Lip 1999, 21:13:43 CEST

[środa, 07 lipiec 1999], Tomasz Kłoczko napisał(a):

> On Wed, 7 Jul 1999, Jacek Konieczny wrote:
> [..]
> jest w randze propozycji kierunku rozwoju .. nie miałby być to
> obligatoryjne)

> W przypadku niektórych WM/DM miałoby to sens. Korzystanie z tego nie
> musiałby byc konieczne ale dobrze zeby w opisie całości było przewidziane
> miejsce na coś takiego.

> Ano .. takie rzeczy to już raczej tez trzeba będzie by hand pilnować.
> Tutaj treż możnaby się kusić o coś w randze specyfikacji, tzn. ikony do
> kat1, tapety no-taleable to kat2, tapety taleable to kat3 ..

No to kolejna propozycja można by zrobić tak

/etc/X11/window-managers/{wmaker,blackbox,afterstep,kwm,enlightenment...}
odpowiadałby rejestrowały by się inity dla menadżerów okien

/etc/X11/desktop-managers/{KDE,GNOME....jeszcze może ktoś coś wymyślił;}
odpowiadałby za desktop managary i ich definicję środowiska

$HOME/.wm_style (do uzgodnienia nazwa tego pliku)
rozwiazałoby problem osób używających csh, tcsh, ...

zawartość wm_style np:
DESKTOP_MANAGER=KDE
WINDOW_MANAGER=wmaker

i uruchomiłoby się KDE z windomakerem

Propozycja odnośnie zarządzania tematami można by zrobić na poziomie samego
desktop managera lub window managera gdyż same już to z reguły zapewniają
(zwłaszcza desktop managery) jeśli by window manager nie zawierał obsługi
themes to należałoby się wtedy martwić.

Teraz jest jeszcze jeden problem programy typu xdm, wdm, gdm:
w jaki sposób miałyby uruchamiać wybrany {WM,DM}.

W debianie jest tak
/etc/X11/Xsession                # pisze z pamięci od 2 miesięcy nie
         xinit/xinitrc           # pracowałem na Debianie

Xsession zawierał programik uruchamiający wszystkie polecenia typu
ustalałby Xmodmap, Xresources, inne zmienne środowiska, uruchamiał
{WM,DM}

a tak wygląda xinitrc w Debianie:

#!/bin/sh
#
# /etc/X11/xinit/xinitrc
#
# global xinitrc file, used by all X sessions started by xinit (startx)

# by default simply do the same thing as xdm X sessions
. /etc/X11/Xsession
EOF

a {wdm,xdm,gdm} uruchamia bezpośrednio po zalogowaniu /etc/X11/Xsession

Myśle, że powyższe rozwinięcie mojego pierwotnego pomysłu zadowoli po
części wszystkich.

PS. /etc/X11/Xsession mógłby też zachaczać o /etc/profile.d
gdyż w debianie zachaczał o /etc/environment (były tam wszystkie zmienne
typu ftp_proxy, NNTPSERVER, IRCNICK, IRCSERVER i był dołaczany
w /etc /profile
<ciach /etc/profile>

if [ -f /etc/environment ]; then
. /etc/environment
fi
</ciach>

u nas zamiast /etc/environment mogłbybyć pam_env i podstawowe zmienne
byłyby z tamtąd definiowane

--
                Bartosz Waszak               Email1: waszi w pld.org.pl