Ksh static - ale jak ? ;)

Marek Obuchowicz elephant w pld.org.pl
Nie, 6 Cze 1999, 22:11:05 CEST

[piątek, 04 czerwiec 1999], Tomasz Kłoczko napisał(a):

> On Tue, 1 Jun 1999, Marek Obuchowicz wrote:
> [..]
>
> Przepraszam .. kto ustalał? Dlaczego mamy takie rzeczy ustalać ?
> (chodzi mi o domyślny shell)
> OK .. mamy mówić root-owi jakie aplikacje może uruchamiać, a które nie
> (patche Wojtka *-nonroot.patch), mamy mu mówić jakiego musi mieć shella,
> to samo i użytkownikom (jeśli chodzi o shella). Co jeszcze mamy mówić ?
> Przeprasza ale ani nie jest to konieczne ani my bynajmniej nie mamy
> aspirować do roli przedszkolanki.
Jeżeli chodzi o *-noroot.patch to w tej chwili pokazuje on tylko informację
że podanej czynności nie powinno się robić, po czym można kontynuować.
A co do domyślnego shella to przepraszam, ale chyba trochę przesdziłeś
w swojej wypowiedzi. Robiąc dystrybucję TRZEBA założyć kilka rzeczy.
Chyba, że chcesz aby instalacja polegała na kilkugodzinnnym podawaniu
podstawowych parametrów. Na wszystkich dystrybucjach linuxa jakie
widziałem przy dodawaniu użytkownika jako domyślny shell jest podawany
/bin/bash...... ty uważasz że jak to należy zrobić??
nie podawać domyślnego shella? oki, nie ma problemu, ale DLACZEGO?
skoro większośc administratorów zakładając konta i tak wpisze swój
ulubiony shell który statystycznie najczęściej jest bashem....
pamiętaj że jak chcesz dodać kogoś z shellem tcsh to i tak musisz w adduserze
dokładnie tyle samo znaków wpisać jeżeli domyślnym shellem byłby bash i ""
A ustawienie domyślnego /bin/bash po prostu da zaoszczędzić czasu
niektórym.

> Jeżeli chcesz to rzeczywiście wcielić w życie to powinniśmy mieć tylko ksh
> (robiący za sh) i basha. Nie do nas należy podejmowanie takich wyborów. To
> jest niestety obszar podlegający juryzdykcji końcowego użytkownika
> systemu, a ten zrobi co będzie chciał i masz na to zerowy wpływ.
Oki, ale już wyżej piszę że każdy musi założyuć jakieś ustawienie
domyślne... nawet jeżeli my tego nie zrobimy to root dodając użytkownika
i tak na 99% wpisze mu swojego ulubionego shella (jeżeli nie będzie
jakiegoś domyślnego), skoro i tak zawsze można go sobie samemu zmienić!

> Czasami tak czasami nie. Regóły generalnie nie ma.

[...]
> Pisałem wielokrotnie, że można przystać na jakieś rozwiązanie o ile są
> podstawy do tego żeby zachować się tak, a nie inaczej. W tym wypadku
> pokazne juz wielokrotnie było chyba, że konieczności posiadania shella
> statycznego takiego jak bash czy sh nie ma więc albo ktoś takie
> uzasadnienie poda albo poprostu kończymy dyskusję. A skroro takowego
> uzasadnienia nie będzie to do momentu aż się coś zmieni w tej materii nie
> ma sensu dalej rozmawiać o linkowaniu statycznym powyższych shelli, a
> co najwyżej powinniśmy mieć jednego statycznego ale możliwie
> [...]
Oki, tylko że mi się wydaje że nie do końca się z Wojtkiem dogadałeś...
albo to ja źle rozumiem :)
w każdym razie Wojtkowi chodzi o to, żeby root miał domyślnie shella
statycznego nie zważając czy jest to /bin/bash czy /bin/bash.static
czy /bin/jakieś.inne.cholerstwo-i-w-ogole-2.46654.21theta
a Ty zrozumiałeś że Wojtkowi chodziło o to żeby /bin/bash był
statyczny....
Ja ciągle popieram to, aby /bin/bash był dynamiczny a root miał
swojego shella /bin/bash.static.
Dlaczego bash a nie ash?
nie wiem jak duża jest różnica między binarną wersją statycznego
ash i basha ale IMO w sytuacji kiedy system się posypał na nogi
a szef się pyta dlaczego nie działa trzymając w jednej ręce
skargi od klientów a w drugiej nie podpisane (jeszcze) zwolnienie
to shell który jest po prostu niewygodny może być bardzo frustrujące...

Pozdrowienia,
  Marek

--
    __       Marek "Suonik" Obuchowicz, elephant w pld.org.pl
   /'_)___   Member of da GNU generation and PLD project