qt-1.41

Marcin Dalecki dalecki w cs.net.pl
Sob, 6 Mar 1999, 13:37:25 CET

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk wrote:

> W naszym Qt includy s± w /usr/X11R6/include/X11/qt, a biblioteka
> w /usr/X11R6/lib, tymczasem Makefile w tutotialach oczekuj± includów
> w $(QTDIR)/include i biblioteki w $(QTDIR)/lib, tote¿ nie ma jak
> ustawiæ $QTDIR i trzeba przerabiaæ. Mog³yby byæ przynajmniej symlinki
>   /usr/lib/qt/include -> ../../X11R6/include/X11/qt
>   /usr/lib/qt/lib -> ../../X11R6/lib
> i ustawione QTDIR w /etc/profile.d/qt.sh (zgadujê, ¿e istniej± programy
> oczekuj±ce QTDIR przy kompilacji?) albo zgo³a powrót do oryginalnego
> po³o¿enia tych plików.

A ja trzymam siê twardo FHS-2 i pakujê qt do /opt/qt i koniec.
Podobnie jak KDE do /opt/kde. Jak mi siê znudz± to jednym pociagniêciem
wy¿ucam :-).
Wbrew pozorom przy tego rodzaju tropach nie trzeba nawet
ustawiaæ ani QTDIR ani KDEDIR w /etc/profile. Wystraczy przed kompilacj±
komponent KDE w specu wyeksportowaæ QTDIR=/opt/qt i to wszystko....
No OK profile musi zawieraæ dodatkowo co¶ w rodzaju
PATH=$PATH:/opt/BLA/bin
ale to chyba mniej dolegliwe ni¿ zawalanie /usr/bin i /usr/lib tysi±cami
programów. Pamiêtajmy bowiem, ¿e przeszukiwanie katalogu jest jed±
z najbardziej kosztownych operacji w systemie plików... Oczywi¶cie trop
bibliotek wspó³dzielonych ³adujê do /etc/ld.config a nie
LD_LIBRARY_PATH...

S±dzê ¿e jest to najczystszym rozwi±zaniem albowiem powoli zaczynam
dostrzegaæ w RedHato-podobnych systemach ma³e prze³adowanie katalogów
/usr/bin, /usr/lib i /usr/X11R6/lib...

Podobnie np. wszystko zwi±zane z GNOME tak najlebpiej by³oby pakowaæ do
/opt/gnome.

No i oczywi¶cie z pewno¶ci± /opt/tex ma te¿ swoje mi³e strony.
Aczkolwiek w
tym wypadku g³ównym po¿eraczem zasobów jest jeden katalog (mianowcie
/usr/lib/texmf) i liczba programów pomocniczych jest raczej zno¶na. Jest
to równie¿
zgodne z TeX-owym standardem ustawiania tropów.

Zalet± /opt/BARDZODU¯Y pakiet jest to ¿e partycja dla /usr mo¿e pozostaæ
do¶æ ma³±. Natomiast w usieciowionym otoczeniu wystarczy np. KDE
zainstalowaæ
na jednej maszynce i niechaj¿e pragn±cy stosowania tego¿ podmontuj±
sobie
/opt/kde przez NFS!.

To jedna z rzeczy które moim zdaniem zosta³y w Solarisie nieco nieco
sensowniej rozwi±zane i z pewno¶ci± nie jest przypadkiem i¿ FHS-2 t±
metodê zaadaptowa³ jako propozycjê. A ¿e ludzim w RedHat niebardzo chce
siê pisaæ porz±dne spece to chyba ju¿ wiemy...

--Marcin