Drobne uwagi

Robert Kryczało laro w poczta.onet.pl
Czw, 24 Sie 2000, 11:45:48 CEST

Witam!

Właśnie zdecydowałem się zmienić dystybucję na jednej z maszyn w LAN'ie na
PLD.

Mam kilka uwag (pomijając, że ze zmiany w całokształcie jestem zadowolony,
zrobiono ładny kawał dobrej roboty)
Instalacja za pomocą botkietki z okrojonym plikiem minimal, gdyż chciałem
dokładnie przetestować pakiety które mi są potrzebne.

1. chyba ze 45 minut straciłem próbując wymózgować gdzie umieścić plki
konfiguracyjne dla interfejsów - po analizie /etc/rc.d/init.d/network
okazuje sie, że rc-scripts wymagają xargs z findutils (nie ma tej zależności
w rpm'ie)

2. Apache i virtual hosts: A co to?????????
[root w boss vhosts]# /etc/rc.d/init.d/httpd status
httpd (pid 7265 7165 7157) is running...
VirtualHost configuration:
2.0.0.0:*              is a NameVirtualHost
                       default server www.domena.org
(/etc/httpd/mod_vhost_alias.conf:27)
                       port * namevhost www.domena.org
(/etc/httpd/mod_vhost_alias.conf:27)
2.0.0.0:*              is a NameVirtualHost
                       default server www.domena.org
(/etc/httpd/mod_vhost_alias.conf:20)
                       port * namevhost www.domena.org
(/etc/httpd/mod_vhost_alias.conf:20)
[root w boss /etc]# rpm -q apache
apache-1.3.12-8

Pewnie ja czegoś nie dopatrzyłem, niemniej jednak działa tak jak chciałem
(tzn. dla tej samej domeny inna zawartosc w zaleznosci od interfejsu - inna
dla sieci lokalnej, inna dla internetu) pomijając powyższe.

3. Inn i export raportu do pliku .html
[root w boss news]# rpm -q inn
inn-2.2.3-2
[root w boss news]# rpm -q perl
perl-5.005_03-16
[root w boss news]# rpm -q perl-GD
perl-GD-1.23-2

fragment /etc/news/innreport.conf

        html            true;
        graph           true;        # need 'html'
        archive         true;  # use false to keep only the latest HTML
report.
        index           "index.html"; # name of the HTML index file.
      # html_dir        "/var/www/News/stats"; # default to pathhttp in
inn.conf
        html_dir        "/home/httpd/html/news-report";
        img_dir         "pics";      # images will go to
${html_dir}/${img_dir}

I od  crona dostaje mailem takie coś: (pozostała częśc raportu przysłana
mailem jest ok, strona z raportem nie jest do końca wygenerowana).

Can't locate object method "gif" via package "GD::Image" at
/usr/bin/innreport line 1145, <> chunk 4599.

Czego brakuje bo straciłem koncepcję? Znajdę to w PLD ?

4. MRTG wymaga (z pamieci piszę: perl(RDDs), perl(the)), działa bez tego ok,
niemniej jednak gdzie w dystrybucji tego szukać (wiem, że jakieś RRD można
sciągnąć ze strony MRTG) ?

5. I najwazniejsze pytanie: jakie powinny być sensowne (tzn. bezpieczne)
atrybuty katalogu /var/mail i kto powinien być właścicielem. Uzywam
postfix'a, RPM nie tworzy tego katalogu. Znalazłem go jedynie w używanym
przeze mnie solidpopie.
Z domyslnymi ustawieniami uprawnien do katalogu nie działa. A co z
/var/mail/bulletins ?

[root w boss news]# rpm -q solid-pop3d
solid-pop3d-0.15-3
[root w boss news]# rpm -q postfix
postfix-20000531-1

Jeśli dam prawo do pisania do /var/mail wszystkim to procmail ładnie
dostarcza pocztę i wszystko działa jak należy. Z tym, że w tym momencie do
tego katalogu każdy ma dostęp i może tam sobie robić co chce (postfix ładnie
sobie radzi z banalnymi próbami stworzenia skrzynek userów przez innych
userów, linków nie sprawdzałem). I jeszcze jedno pytanko nie związane
bezpośrenio z PLD. Czy jeśli założę quota na /var/mail to czy to wystarczy
żeby ograniczyc rozmiar poczty przychodzącej do użytkowników. Załóżmy, że
gdybym założył quotę na /var (a tymsamym /var spool/postfix) na na 5MB na
głowę i dany user miałby 3MB mbox jednocześnie probując przesłać mailem duży
list z załącznikiem 3MB, to czy to by przeszło (no bo postfix pewnie to
trzyma gdzieś pocztę relayowana przez niego). Pytanko jest pilne gdyż przez
jakiś czas mnie nie będzie (ze wezględu na termin obrony pracy inżynierskiej
nie mam za dużo czasu, żeby przedrzeć się przez dokumantację nowgo dla mnie
postfixa i znależć to co mnie interesuje)i nie chciałbym, żeby jakaś ofiara
zapchała /var, jednocześnie nie chciałbym utrudniać zbytnio działania
poczty.

Pozdrawiam

Robert Kryczało

-