Obsoletes i Conflicts

Czw, 18 Maj 2000, 16:45:54 CEST

On Thu, 18 May 2000, Pawel Kolodziej wrote:
[..]
> Fakt. Masz racje. Chodzlio mi o cos takiego, ze teraz mozna na raz wybrac
> sobie do instalacji np qmaila i zmailera i wszystko jest ok (tzn.nie
> ma konfliktu), tylko ze takie cos jest troce bez sensu (zainstalyuje sie
> jeden, potem sie odinstaluje i zainstaluje drugi). Ale OK, trzeba to bedzie
> rozwiazac na poziomie instalatora.

Dlatego w podstawowym zbiorze pakietów nie powinno być raczej pakietówe
które wzajemnie się wykluczają. Chyba najlepiej byłoby zrobić osobny
katalog z pakitami bedącymi funkcjonalnymi odpowiednikami.

To co będzie w podstawowym zbiorze byłoby w tym wypadku niejako
rekomendowanym zbiorem. Żeby przejść już powoli do konkretów to jako MTA
proponowałbym postfixa. Jako fingerd - ffingerd. Jako tftpd - utftpd. Jako
whois - fwhois. Jako ftpd - proftpd.
Z pozostałych bedą jeszcze narzędzia do zarządzanai routingiem
dynamiczynym (routed lub mrt lub zebra). Coś jeszcze ?

O ile wejdzie w podstawowy zbiór heimdai to też bedzie to wykluczać, ftpd,
ftp, telnetd, telnet, rshd, rsh, rlogin, rlogind, login i chyba te pakiety
wydaje mi się że powinny trafić na drugi plan. Chodzi o to żeby
podstawowego zbioru za bardzo nie komplikować (chyba że zdecydujemy, że
zalecamy używanie kerb co nie powinno być chyba ciężkie do przełknięcia
jesli chodzi o zwiększenie stopnia komplikacji instalacji).

Apropo heimdal to od wczoraj testowo jest dostępna wetrsja 0.2t na test
(przebudowało się to gładko na wszystkich builderach). Zapewne jeszcze
trzeba będzie coś tu dorobić. Także żeby możan było to bezboleśnie
instalwoac to bezie trzeba wydzielić login z util-linux. Sam jeszcze na
testowanie heimdail nie miałem czasu choć zamierzam go postawić na team
żeby osoby mające konta na tej maszynce dostęp do drugiego szykowanego
sparca.

Bez względu na postępy w dopracowywaniu/testowaniu heimdal trzeba będzie
zainstalować na builderach przynajmeniej heimdal-{libs,devel}, a to po to
żeby możan było przygotować sasl-gssapi i szykować resztę pakietów
wspierajacych kerb/heimdal. Wychodzi mna to, że w najbliższym czasie można
się spodziewać patchy do SASL do przynajmeniej MUA/MTA (postfix i ostatni
sendmail już wspierają SASL) bo ludzie z Debiana zaczeli się ostrzej
interesować SASL. Przydałoby się jeszcze wsparcie do SASL w innych
aplikacjach (od telnet/telnetd, ssh/sshd po cvs). Przypomnę że w tym
wypadku wsparcie do SASL załatwia tyle, że nie powstaje w danej binarce
bezposrednia zależność np. od PAM czy GSSAPI co powinno ułatwiać całą
procedurę instalacyjną różnych narzędzi, któtóre mają wspierać rózne
sposoby autentykacji/kodowania połączenia.