Prawa dostepu do urzadzen

igorw@poczta.onet.pl igorw w poczta.onet.pl
Sob, 27 Maj 2000, 14:04:20 CEST

[czwartek, 25 maj 2000], Tomasz Kłoczko napisał(a):

> Nie ma.
> Czyli pozostaje kwestia rozsądnego modelu w podejściu do montowania.
>
> Jedno takie rozwiązanie jest. Opiera się o automonter ale nie jest to też
> takie do końca akceptowalne.
> Na razie w rakim razie proponowałbym żeby utrzymać stan obecny w którym
> nie mamy suidów w pakietach na mount/umount.

Mozna z sudo. Ja nie mam suida na mount ani opcji user w fstab. Wystarczylo
cos takiego w /etc/sudoers:

Cmnd_Alias      MOUNT = /bin/mount /mnt/cdrom, /bin/umount /mnt/cdrom,\
                        /bin/mount /mnt/floppy, /bin/umount /mnt/floppy

i oczywiscie uzytkownicy maja prawo wykonywac MOUNT bez pytania o haslo.
Niestety musze uzywac 'cat /proc/mounts' zamiast 'mount' do sprawdzenia
zamontowanych systemow, bo jakbym wpisal tutaj 'mount' bez parametrow to user
mialby prawo do montowania wszystkiego.
No i do tego oczywiscie aliasy, zeby nie trzeba bylo pisac sudo mount...
Moze daloby sie w pakiecie z sudo dolaczyc kilka plikow z przykladowymi
konfiguracjami np. dla domowych komputerow, gdzie kazdy uzytkownik powinien
miec prawo do montowania CD-ROMow/dyskietek i do shutdown?

--
Igor Wawrzyniak
Registred Linux User #150829

polish  linux  distribution