poblemy z Xami

Jakub Bogusz qboosh w prioris.mini.pw.edu.pl
Czw, 16 Lis 2000, 00:39:17 CET

On Wed, Nov 15, 2000 at 08:14:29PM +0100, Tomasz Kłoczko wrote:

> Dużo wskazuje na to że to jest kwestia rpm-a 3.0.x rekompilowanego na
> glibc 2.2 (taka binarka leży na ftp).
> Dużo takze wskazuje na to że to sie skończy po przejściu na rpm-a 4.0 i że
> ta wersja jest specjalnie przystosowana do glibc 2.1.9x/2.2.

To nie to. Tzn. może w rpm 4.0 jest poprawione, ale przyczyna nie leży
w konflikcie rpm-glibc. Komunikat jest nieco mylący...

Też coś takiego zobaczyłem przy upgrade XFree 3.3.3 -> 4.0.1.
Dziwiło mnie to, bo pakiet był dopiero co zbudowany, rpm2cpio nie miało
problemów...
Na próbę wykomentowałem assert w rpmio.c:2442 - wtedy pojawił się
_prawdziwy_ komunikat o błędzie:
unpacking of archive failed on file /usr/X11R6/lib/X11/fonts: cpio:
unlink failed - Is a directory

(takich błędów było więcej - występowały, gdy w starym pakiecie był jakiś
katalog, a w nowym - to samo było symlinkiem do innego katalogu)

A skoro już przy Xach, to mam parę uwag:
- czy xfs musi działać z uid=0? W RH jest tworzony user i grupa xfs,
uruchamia się demona z parametrem -droppriv (w manie tego nie ma, ale
jest w źródłach - zresztą jest to chyba patch z redhata, obecny w PLD),
wtedy działa z uid>0. Problemów nie stwierdziłem (przy komunikacji przez
socket lokalny).
Poza tym z xfs jest coś nie tak - gdy w pliku konf. podany jest
nieistniejący katalog, do loga idzie komunikat o błędzie, ale treści
typu:

xfs: Warning: 'fonts.dir' not found (or not valid) in "pá^E^H´ü˙ż^P>^A@Ŕ[^F^Hp=^A@łv^Y@@".
xfs:           Entry deleted from font path.
xfs:           (Run 'mkfontdir' on "pá^E^H´ü˙ż^P>^A@Ŕ[^F^Hp=^A@łv^Y@@").

Są też niekonsekwencje z przynależnością katalogów:
/usr/X11R6/{man,include,include/X11,include/GL} nie należą do żadnego
pakietu (GL z XFree86-OpenGL, Mesa jest OK), natomiast:
$ rpm -qf /usr/X11R6
FHS-2.1-2
XFree86-4.0.1-4

Budowanie XFree86-4.0.1 w obecności Mesa skończyło się zależnością
XFree86-OpenGL-libs od Mesa.

Poza tym jak to jest z używaniem XFree 4.0 z Xserwerem z XFree 3.3?
Z tego co zauważyłem - z działaniem starych pakietów nie ma problemów.
Natomiast niektóre pakiety zbudowane w obecności nowych X nie działają
już ze starym Xserwerem (np. SDL albo XFree86-OpenGL).

Da się coś na to poradzić? Czy pozostaje mi odkurzenie speca do
XFree-3.3.6?
(do czasu wymiany karty lub pojawienia się drivera do Trio64 w XFree 4)

--
Jakub Bogusz
http://prioris.mini.pw.edu.pl/~qboosh/