non-root

Blues blues w ds6.pg.gda.pl
Pon, 16 Lip 2001, 19:37:39 CEST

On Mon, 16 Jul 2001, Jacek Konieczny wrote:
> A syslog jak stworzy swoje sockety w /dev?

Mozna mu wskazac, gdzie ma je tworzyc, a w syslog zrobic link. To dzial u
mnie od kilku tygodni i jest 0 problemow.

> Nie najlepszy. Włam przez jednego z nich powoduje narażenie plików
> wszystkich. IMHO wszystko co nie ma własnych plików/katalogów/praw może
> chodzić jako nobody, ale jak już coś np. trzyma własną bazę, to już
> powinno mieć własnego użytkownika. Tak żeby "nobody" nie był
> właścicielem żadnego pliku i nie miał nigdzie praw zapisu i nadmiernych
> praw odczytu. No, w przypadku takiego /tmp to trudno zrobić :-)
> Po co nowy user, skoro jest nobody?

Ale jako nobody chodzi tez np polaczenie po sambie.
Wydaje mi sie, ze jednak kazdy demon powinien miec wlasne uid. I w ten
sposob numerkow ponizej 100 szybko nam zabraknie.
Pytanie wiec - czy jako systemowe uzywamy >100?

> Wolałbym tego uniknąć. Dobrze by było gdyby jednak większość naszych
> pakietów działała także na "normalnym" kernelu, mimo że np. ja takiego
> nie uznaję.

modyfikacje sa potrzebne tylko do czytania/zapisu do sieci. Bez tego masz
niepelna funkcjonalnosc pakietu. I tak IMHO moze byc w baaardzo wielu
przypadkach.

> Ale syslog czytający z sieci też jest bardzo potrzebny.
> No i jak z uprawnieniami do logów? Gdy syslog chodzi jako root mogę nimi
> manipulować do woli, np. pozwalając niektórym userom czy analizatorom
> logów dostęp do niektórych logów.

to wymaga ostroznego manipulowania logami - to prawda. ale da sie i u mnie
dziala. potrzebne sa po prostu odpowiednie grupy.

Dlatego tez te pakiety nalezaloby dodac jako dodatkowe i opcjonalne (
*-hypersec-* ;)

pozdr.  Paweł Gołaszewski
Windows message:
"CPU not found. Software emulation"
B.L.U.E.S.:
Biomechanical Lifeform Used for Exploration and Sabotage