2.2.19 vs 2.4.x

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Śro, 18 Lip 2001, 17:42:07 CEST

On Wed, Jul 18, 2001 at 04:17:39PM +0200, Michal Kochanowicz wrote:
> Ale to wymaga jakiegoś wsparcia ze strony kernela? Do akceleracji 3D nie
> wystarczą sterowniki dla XFree? Czy może chodzi o coś takiego jak moduł
> jądra dawany przez NVidię?
Nawet nie porównuj tego do bubla dawanego przez NVidię.

DRI to technologia pozwalająca aplikacją X Window komunikować sie
bezpośrednio z akceleratorem 3D. Dostęp do sprzętu (tak jak do każdego
innego) realizowany jest przez część kernela: DRM. Kernel zajmuje się
tylko przekazywaniem wywołań z userspace do sprzętu, upewniając się przy
tym czy to aby bezpieczne (aplikacje użytkownika innego niż root, a o
takie chodzi nie powinny mieć możliwości np. zawieszania komputera).
Aplikacje oczywiście nie komunikują się bezpośrednio z kernelem (bo by
musiały wiedzieć co dana karta potrafi i jak się programuje dany
akcelerator) tylko przez biblioteki z XFree. Wygląda to mniej więcej
tak, że najpierw aplikacja z Xserwerem dogaduje się na temat możliwości
użycia DRI, Xserver programuje odpowiednio DRM, a potem aplikacja już
bezpośrednio ma dostęp do odpowiednich rejestrów i obszarów pamięci
akceleratora. Oczywiście wszystko odbywa się przez API OpenGL/GLX i jest
dla aplikacji przezroczyste.

A sądząc po rozmiarach i stabilności driverów NVidii, to zdaje się że
oni umieścili cały engine 3D w kernelu. Szkoda gadać. Może to i dużo
wydajniejsze, ale ja wolę żeby Linux pozostał _stabilnym_ systemem.

Co prawda DRI jeszcze trochę do pełnej stabilności brakuje, ale tu jest
przynajmniej na to szansa (sensowne założenia).

No i nie wspomniałem jeszcze, DRI jest open-source, a drivery NVidii
nie.

http://dri.sourceforge.net

Pozdrowienia,
        Jacek

PS. mam nadzieję, że nic mi się nie pomieszało :-)