manifest (byly 4 punkty)

Blues blues w ds6.pg.gda.pl
Śro, 24 Kwi 2002, 19:39:53 CEST

On Wed, 24 Apr 2002, Jacek Konieczny wrote:
> Jak wyobrażasz sobie crona odpalonego z UID<>0?
> No chyba że u Ciebie wszystkie zadanie wykonywane z crona mogą być
> wykonane z uprawnieniami nobody, czy inne daemon?

No - bardziej mi akurat przy cronie chodziło o to żeby nie było SUID
root'a, bo tego da się pozbyć raczej...

Co do syslog'a... potrzebuje on tylko odpowiedniego capability tylko do
otwarcia połączenia sieciowego. No i dostępu do logów....

> Trzeba też się zastanowić nad innymi ograniczeniami które takie
> zabezpieczenie powoduje. Niedługo ktoś wpadnie na pomysł, np. żeby
> wszystko ładować do chroot, wtedy dopiero będzie ciężko PLD uzywać.

W paranoje to nie popadajmy...
Co daje konkretne "profity" i nie wprowadza jakichś problemów to można
zrobić.

> Czy ja wiem. Radziłbym to sprawdzić. U nas w PLD jest wiele grup, które
> się zostały ze "starych" UNIXów, a służą do czegoś zupełnie innego, albo
> nowe grupy są stworzone to celów, do których od dawna służyła inna
> grupa.

Prawda.

> Kolejna sprawa, jeśli te różne demony będą miały jakieś swoje pliki,
> to uruchamianie ich z tym samym UID jest średnim zabezpieczeniem.
> Oczywiście w większosci przypadków to lepsze niż gdyby ta usługa miała
> działać z uid=0

No właśnie. Jest to lepsze niż UID=0. Mając do wyboru...
Otóż nobody - tam gdzie nie jest potrzebne jakieś specjalne uprawnienia
(katalog/plik/device) i nie jest właścicielem żadnych plików.
daemon - kiedy tworzy pliki swoje i/lub potrzebuje dostępu do jakiegoś
pliku/device'u. Za przykład może tu posłużyć arpd - potrzebuje tylko
dostępu do /dev/arpd. Nobody to średni wybór, bo on nie powinien być
właścicielem niczego, ale już daemon nie jest zły IMHO. Natomiast
tworzenie nowych userów jest tu chore.

pozdr.  Paweł Gołaszewski
CPU not found - software emulation...