i386,i586,i686 -> i386,i686,athlon (w PLD 1.1)

Paweł Kołodziej pawelk w pld.org.pl
Pon, 18 Lut 2002, 22:39:09 CET

Dnia Mon, Feb 18, 2002 at 04:37:38PM +0100, Marcin Bohosiewicz napisał(a):
> On Mon, 18 Feb 2002, Michal Kochanowicz wrote:
> Wlasnie gdzies mi sie to o uszy obilo... ze Athlon sklada sie
> z "athlona wlasciwego" i translatora x86->"athlon wlasciwy".
> Tyle ze calosc jest tak dobra, ze bije na glowe oryginal Intela...

Ale tak jest w _każdym_ procesorze >= 486 (W intelach również !!!).
Okazuje się że można dużo zyskać translując instrukcje CISC'owe
(ix86) na wewnętrzne coś co właściwie jest RISC'em. Wtedy można bardzo
ładanie zrobć sobie jeden bądź kilka potoków pracujących
równolegle. Czasem wąskim gardłem staje się układ translacji ix86 ->
rozkazy wewnętrzne w ix86. Rozkaz moze miec dlugosc od jednego do 15
bajtów. Do niedawna tej translacju nieudawało się zrobic rownolegle,
ale np. Athlon moze dekodować rónolegle 3 instrukcje ix86. W
Athlonie taka zdekodowana instrukcja trafia do jednego z 9 potoków (3
na float+MMX+3Dnow, 3 na integer, 3 na obliczenia adresów).
AFAIK żaden z procesorów nie udostępnia mozliwosci rozmawaiania z nim
w jego wewnętrznym języku. Zreszta przypuszczalnie bylo by to dość
uciążliwe.
Tak to miejwięcej wygląda na przykładzie tak patologicznej rodziny
jaką jest ix86..

--
Paweł Kołodziej -- pawelk w pld.org.pl
"Człowiek ma zadziwiającą skłonność do stwarzania problemów