slrn-pl vs. slrn

Jarek Baczynski jarek w math.put.poznan.pl
Pią, 4 Sty 2002, 14:27:06 CET

W poprzednim odcinku... (GoTaR pisze):

> Zepsute jest to, że ciągnie się osobny projekt. Po co?

Odpowiedź jest prosta.  Slrn-pl jest bardzo ukierunkowany na polskiego
usera i bardzo ukierunkowany na prostotę konfiguracji -- to może się
wielu osobom nie podobać i tak właśnie jest, nie wszyscy są z tego
zadowoleni.

Pomimo to, slrn-pl używany jest przez bardzo wiele osób i jest przez
nich bardzo ceniony (głosy na pl.news.czytniki i priva :).

Przed dalszą dyskusją, prosiłbym o bliższe zapoznanie się z slrn-pl,
gdyż nie jest to jedynie kilka paczy do kodu.

Z ważniejszych różnic:

- Konfigi.
Wszystkie komentarze w domyślnym pliku slrn.rc są po polsku.  Ten
domyślny plik traktujemy jako konfig systemowy i jest on instalowany w
/etc/slrn/.  Ponadto plik ten został podzielony na kilka mniejszych
grupujących opcje o podobnym znaczeniu, np. ustawienia kolorów,
przypisania klawiszy, włączanie makr, ustawienia główne, itd.  Zresztą:

$ ls -l /etc/slrn
razem 72
-rw-r--r--    1 root     root        14621 gru 28 14:34 newsgroups.dsc
-rw-r--r--    1 root     root         2892 gru 28 19:11 slrn-colors.rc
-rw-r--r--    1 root     root        13958 gru 28 19:14 slrn-keys.rc
-rw-r--r--    1 root     root         6662 gru 28 19:20 slrn-macros.rc
-rw-r--r--    1 root     root        25306 gru 28 19:10 slrn-main.rc
-rw-r--r--    1 root     root         1347 gru 28 19:15 slrn-patches.rc
-rw-r--r--    1 root     root         1490 gru 28 19:16 slrn-slrnpull.rc
-rw-r--r--    1 root     root          838 gru 28 19:18 slrn.rc

i wszystko jasne. (slrn wczytuje tylko slrn.rc, w nim są same include-y)
Ustawienia raczej standardowe oprócz charset-ów/mime, które są domyślnie
przestawione na polskie warunki.  Przy niektórych opcjach są tez
zakomentowane pewne propozycje ciekawszych/lepszych ustawień.

- Makra.
Siła slrn-pl to makra.  Najważniejsze z nich, Tomka Sienickiego, robią
porządek z różnymi egzotycznymi postami (multi-party, htmle, utfy, qpy,
itd..) -- oczywiście wszystko z kopa, bez ruszania najmniejszym palcem
w konfiguracji.  Dalej idzie wygodne wyszukiwanie artykułów (wybierając
sobie msg-id z wyświetlonego okienka), one-key skorowanie,
przeszukiwanie, zliczanie postów, itp/itd (mniej lub bardziej przydatne)

Makra włączane są na dzień dobry już z konfiguracji systemowej.  Jest
tam cały mechanizm konfiguracji i zarządzania tym, o którym długo by
pisać. (najszybciej rzucić okiem na moduł slrn-pl w cvs :)

- Dokumentacja.
Bardzo wiele (jak nie większość lub prawie wszystkie ;) plików w doc/ i
podkatalogach, są przetłumaczone na język polski i umieszczone w
podkatalogach pl/ danych katalogów.  Tyczy się to również bardzo
obszernego manuala oraz ostatnio slrnfuns.

- Patche.
Odkąd gettext wszedł do oryginalnego slrn, nie wyróżniamy się znacznie :)
Z ważniejszego (być może dyskusyjnego) pacza, mamy skromną obsługę
win-1250 i utf-8.  Skromną, bo tłumaczone są jedynie polskie znaczki z
jakimiś tam dodatkami.  W ogóle zapraszam na:

  http://www.math.put.poznan.pl/~jarek/linux/slrn/

gdzie znajdują się wszystkie moje pacze z opisem (oprócz
group_query_mode.diff chyba wszystkie są w slrn-pl).

BTW. do slrn w pld chciałbym wrzucić locate_by_msgid i
sort_visible_headers.  Jakieś sugestie? może coś jescze? ;)
(sort_visible_headers to kawałek kodu, ale ma już jakieś półtora roku i
jest raczej dobrze przetestowany (IMHO bez tego slrn ssie :))

-- Dobra, podsumowanie.
Co sądzicie o powyższym w kontekście włączania slrn-pl do pld?

IMO jest bardziej niż pewne, że będą sprzeciwy, aby slrn-pl w takiej
postaci _zastąpił_ pakiet slrn-a w pld.

Raczej mógłby to być osobny pakiecik, slrn-pl z konfliktem na slrn-a.

 -- Jarek

--
      Jarek 'Bacza' Baczyński            For every action, there is an equal and
    Odwiedź mnie w galerii... :-)        opposite criticism.   -- Harrison