rc.ziew

Radoslaw Kojdecki radek w media-com.com.pl
Śro, 6 Lis 2002, 00:43:31 CET

On Tue, 5 Nov 2002, Tomasz Kłoczko wrote:

> Wybacz ale dla mnie częste modyfikowanie czegoś w czymś na kształt
> rc.local będzie oznaką że najprawdopodniej ktoś czgoś jednak nie rozumie.
> W przyapdkach sporadycznych chęci sięgganai do czegoś na kształt rc.local
> ktoś kto wykona sbie sam wąłsną modyyfikacje powinien wizieć co robi.

Tak sie przygladam tej dyskusji i postanowilem przejrzec swoje serwery i
sprawdzic do czego wykorzystuje rc.local. Najczesciej jest to :

- swap w pliku (mozna przeniesc do /etc/fstab)
- regulki routingu (mozna przeniesc to static-routes ale nie wszystkie bo
  w kilku przypadkach mam policy routing do ktorego sie to nie nadaje)
- maskarada (ip rule add from siec/prefix nat adres.zewn) - nie da sie
  tego jeszcze nigdzie przeniesc bo skrypt jest zly (patrz moj post w
  watku na temat static-routes)
- firewall (nie widze zadnego "legalnego" miejsca do wykonania
  ipchains-restore < /etc/ipchains.rules a wydaje mi sie ze powinno sie to
  znalezc w  /etc/rc.d/init.d/network albo w osobnym pliku
- rdate (na serwerkach gdzie zegar nie trzymie dobrze)
- touch /fastboot ;>> wlasnie .. przydalaby sie opcja do /etc/sysconfig/system
  ktora, w przypadku gdy fsck -a nie "pusci" to pozwoli na zrobienie "fsck -y"
  oraz poinformowanie admina o takim fakcie. Czesto moje maszyny stoja
  sobie w miejscach gdzie brakuje pradu bardzo czesto i taka opcja by sie
  przydala (touch /fastboot to workaround).

Jeszcze w sprawie firewalla to uzycie ipchains-restore jest "eleganckie"
ale dla mnie ma wady. Jedna z nich jest "sztywnosc" pliku ipchains.rules.
Ja osobiscie najczesciej tworze sobie /etc/rc.d/rc.firewall i wywoluje go
z rc.local. Na poczatku mam ipchains -F a pozniej przez ipchains -A dodaje
regulki a na koncu ipchains -P. JEst to o tyle wygodne, ze moge sobie
ladnie w pliku wszystko skomentowac i latwo testowac (po prostu wywolujac
plik robi mi sie reload calego firewalla).

pozdrawiam,

RK
Media-Com Sp. z o.o.                       43-100 Tychy, ul. Długa 19
http://www.media-com.com.pl/           e-mail : info w media-com.com.pl