Rysiowe fantazje w polskim man su

Bartosz Taudul wolf42 w wp.pl
Pon, 18 Lis 2002, 01:21:29 CET

--cut--
Dlaczego GNU `su' nie obsługuje grupy `wheel'
       (Sekcję tę napisał Richard Stallman)

       Czasami kilku użytkowników usiłuje sprawować nieograniczoną władzę  nad
       pozostałymi.  Na przykład, w 1984, kilku użytkowników w laboratorium AI
       MIT zdecydowało się `przejąć władzę' zmieniając hasło operatora systemu
       Twenex  i  trzymając  je w tajemnicy przed wszystkimi innymi. (Udało mi
       się udaremnić ten  zamach  i  przywrócić  władzę  użytkownikom  łatając
       jądro, lecz nie wiedziałbym jak zrobić to w Uniksie.)

       Jednak, od czasu do czasu panujący wyjawiają komuś. Przy zwykłym mecha-
       nizmie `su', ktoś, kto poznał hasło root'a i  sympatyzuje  ze  zwykłymi
       użytkownikami,  może  przekazać  je  pozostałym.  Funkcja "grupy wheel"
       uniemożliwiałaby to, i w ten sposób umacniała władzę rządzących.

       Jestem po stronie  mas,  nie  po  stronie  rządzących.  Jeżeli  zwykłeś
       popierać  szefów  i  administratorów  systemów  we wszystkim, co robią,
       podejście to może początkowo wydać Ci się dziwne.
--cut--

Po co to tu jest? Ani to nikogo nie obchodzi, ani do PLD nie przystaje,
ani tego w angielskim manualu nie ma.

wolf
--
  Bartek   .  - Prąd jest jak większość stworzeń... będzie płynął tam, gdzie
  Taudul   :    mniejszy opór.