SPECS: duke3d.spec (HEAD)

Paweł Gołaszewski blues w ds.pg.gda.pl
Śro, 9 Kwi 2003, 22:11:27 CEST

On Wed, 9 Apr 2003, Tomasz Kłoczko wrote:
> Nad tym kiedy przechodzimy na 2.5 ..

Tak z moich doświadczeń to 2.5.64 jest najlepsze dotychczas.  .66 i .67 są
coraz gorsze.

Generalnie z przejściem na 2.5/2.6 będzie niezła zabawa.

Małe podsumowanie dla tych, którzy nie mieli jeszcze styku...

- O tym, że _całkowicie_ zmieniły się moduły to już chyba wszyscy wiedzą.
modutils staje się powoli obsolete, zastępuje je module-init-tools, które
jednak nie potrafi ładować starych modułów. Jednak przy odpowiednio
zainstalowanym modutils wszystko chodzi ze starymi i nowymi modułami (w
repo wszystko do tego jest przygotowane). Aha - nowe moduły mają
rozszerzenie .ko :) modules.conf nie jest już koszerne - teraz żądzi
modprobe.conf, z odrobinkę inną składnią.
- modularność została posunięta jeszcze dalej niż w 2.4 - teraz każdy
chipset IDE jest w osobnym module. Mysz jest modularna, nawet zwykła
klawiatura. Z myszą jest nawet taki problem, że jeżeli jest załadowany
moduł mousedev to gpm się uruchomi i teoretycznie będzie działał, a mi nie
zobaczymy nawet namiastki wskaźnika. Zobaczymy dopiero po załadowaniu
psmouse... Nie wiem jak jest z klawiaturą - nie próbowałem jeszcze...
- alsę mamy out-of-the-pudełko i jest to przyjemne. Tak samo jak mamy
ipsec, ale jak rozmawiałem z luzikiem to jest to jakiś ipsec mało
kompatybilny z freeswanem.
- security - teraz to może być modularne. Standardowo mamy dostarczany
normalny linuksowy schemat capability, ale można wybrać inne, np. selinux.
I wszystko modularne (selinux akurat chyba nie) - widziałem gdzies jeszcze
lids-a....
- software suspend - aktualnie cienko działa, ale to w windzie jest od
dawna, więc czemu my mamy nie mieć :)))
- prekość procesora można zmieniać sobie wedle uznania w prosty sposób,
obsługa PowerNow! i SpeedStep...
- nowe shedulery, xfs, ntfs, agp3.0

Ogólnie zabawek nowych jest od kilometra. System IMHO działa zauważalnie
szybciej i co ciekawe, musiałem się nauczyć dobrze używać nice, bo
kolejkowanie procesów jest naprawdę dobre. jeżeli oglądam film i coś mi na
tym samym priorytecie się włączy to mam problem.

z problemów...
- oczywiście, wiele rzeczy teraz nie działa - to chyba zrozumiałe :)
Choroba wieku młodzieńczego :) Błędów jest wiele
- bdflush jest obsolete - teraz koszerne jest pdflush. W logach mam, że
należy zmienić initscripty:
Apr  8 17:51:13 localhost kernel: warning: process `update' used the obsolete bdflush system call
Apr  8 17:51:13 localhost kernel: Fix your initscripts?
- obowiązkowo w kernelu jest teraz sysfs (jeszcze rootfs i kilka innych
ale to inna bajka), do którego mają wywędrować wszystkie rzeczy ustawiane
w /proc. Generalnie - /proc staje się informacyjny, a /sys "ustawialny".
Niniejszym rc-scritpy będą musiały się dorobić dużej ilości zmian w tym
kierunku. sysfs raczej wcześnie trzebaby mountować i nie wiem czy fstab to
nie za późno....
- klawiatury... jak to jest z ich modularnością...? Ja nie testowałem.
- myszy - w gpm i X-ach jakoś trzebaby rozwiązać problem ładowania
odpowiedniego modułu....
- initrd - widziałem, że coś w geninitrd się ruszyło w tym kierunku. W
przypadku IDE problemem jest to, że dotychczas wszystkie chipsety były w
jednym module (chore). teraz każdy jest osobno i jest fajnie. Tylko, że to
utrudnia trochę.
- zmieniło się wywołanie framebuffera w opcjach bootloadera. Dotychczas,
np. mojego voodoo3 wywoływałem jako video=tdfx:........, teraz muszę to
zrobić jako: video=tdfxfb:.........
- brak binarnych modułów, typu vmware czy nvidia. I nie sądzę, żeby się
pojawiły przez oficjalnym i "osikanym" 2.6.0
- pomijam takie szczegóły jak analizatory logów :)))) Bo i inne komunikaty
są w logach ;)
-.... dużo innych rzeczy, które mi wyleciały z głowy...

Trochę długo, ale to tak dla uświadomienia, że przejście na 2.5/2.6 to nie
będzie prosta sprawa. Linus zapowiadał, że po "skoku" z 2.2 do 2.4 teraz
będą małe kroczki, a tamto przy obecnych zmianach to jest spacerek do
kibelka... Zresztą, nie bez powodu niektórzy na lkml przebąkiwali o
wersjonowaniu 3.0 zamiast 2.6.

--
pozdr.  Paweł Gołaszewski
CPU not found - software emulation...