SPECS: solid-pop3d.spec (HEAD)

Śro, 16 Kwi 2003, 10:36:41 CEST

On Tue, 15 Apr 2003, Jakub Bogusz wrote:
[..]
> Jeszcze jedno kiedyś było - niektóre narzędzia (groupdel?) nie
> wywoływały pam_make. Ale może poprawione - groupadd/groupdel używają
> /etc/pam.d/shadow, w którym pam_make jest...

Na dłuższą mete trzeba będzie się jednak pozbyć używania pam_make bo to
jest hak.
Chodziłoby raczej o coś ogólniejszego co byłoby w stanie współpracować z
dowolną bazą użytkowników.
Generalnie mogłoby być to zaczepione w okolicach pam_unix. Sam pam_unix
służy do operowania tylko na basach file czyli
/etc/{group,passwd,shadow,gshadow} i raczjej musiałoby sieto w związku z
tym już jakoś inaczej nazywać.

O co generalnie chodzi ? Ano o to że użycie np. getspwnam() powoduje w
sumie przejście przez NSS w glibc i to skąd zostaną zaciagniete informacje
o użytkowniku zależy od konfiguracvji mapy passwd w /etc/nsswitch.conf, a
tu mogą się pojawić różne mapowania: file, db, ldap, nis, nisplus, psql,
mysql ..
To wszysztko powinno być zgrane z tym co jest używane w narzędziach do
operowania na tychże bazach.
Niektóre moduły NSS wspierają zapis i jest tak w przypadku file, ldap,
nis. Czy jest w przypadku db i pozostałych nie wiem ale raczje tak i/lub
jest to raczej proste do dorobienia.

Żeby to wszystko było spójne powinien IMHO pojawić się moduł do PAM który
byłby podobny do pam_unix ale o tym gdzie odbywałby siezapis decydowałaby
dostepność zapisu do pierwszej z baz w definicji mapy wymienienej w
nsswitch.conf. Najprościej byłoby zapene opracować małe api i ładować
moduł backendu do obsługi zapisu w bazie.

To co jest obecnie w RH z libuser to IMHO jest za skomplikowane, używajace
glib-a (ta biblioteka raczje nie był przegladana pod kontem
bezpieczeństwa).

Teraz mamy taką sytyuację, że niezależnie od tego czy używane ejst db w
NSS to wykonywana jest próba aktualizacji /var/db.