Jak w koncu z /usr/X11R6 ?

Jakub Bogusz qboosh w pld.org.pl
Wto, 22 Kwi 2003, 12:08:22 CEST

On Tue, Apr 22, 2003 at 11:14:55AM +0200, Witek Kręcicki wrote:

> tylko czy to ma sens? jezeli juz przechodzic to z wszystkim, co za
> problem zeby to bylo w /usr ? sam mam /usr/X11R6/lib -> /usr/lib i
> /usr/X11R6/include /usr/include i jedynym problemem sa symlinki u nas
> tworzone...

Chodzi o zgodność. FHS 2.x określa, że w /usr/X11R6 znajduje się
implementacja X11 w wersji 6 (tylko w tą stronę... nie jest napisane, że
musi być w /usr/X11R6, ale że w /usr/X11R6 należy się takiej spodziewać
;)).

Dorabianie symlinka /usr/X11R6 -> /usr powodowałoby chore sytuacje
(część plików instalowana bezpośrednio, część przez symlink... po
usunięciu/zmianie którego byłby bajzel i rpm poczułby się zagubiony).
Poza tym jest to nieco w konflikcie z zapisem w FHS, że jeśli istnieje
/usr/x11R6, to /usr/lib/X11 musi być symlinkiem do /usr/X11R6/lib/X11
(i podobnie dla /usr/include/X11), co byłoby "trudne" do zrealizowania :)

Jak na razie we wszystkich normalnych dystrybucjach XFree jest
w /usr/X11R6 i tam oprogramowanie spoza dystrybucji się go spodziewa.
Jeśli w FHS i LSB będzie, że /usr jest właściwym miejscem na
implementację X lub że należy uwzględnić taką możliwość, to będzie można
myśleć o przeniesieniu.

Natomiast do przeniesienia teraz są nagłówki GL do /usr/include/GL oraz
do przeniesienia lub podlinkowania libGL*, żeby były dostępne jako
/usr/lib/libGL*. Stosowne poprawki widziałem w XFree86.spec w rawhide.
(hm, czy w worku nie mogłyby być dostępne luzem pliki z poszczególnych
pakietów? Bo ściąganie 60+MB dla kilkudziesięciokilowego speca jest
chore)