Obsoletes czy nie obsoletes

Jakub Bogusz qboosh w pld-linux.org
Sob, 16 Sie 2003, 01:07:19 CEST

On Thu, Aug 14, 2003 at 01:52:13AM +0200, Andrzej Krzysztofowicz wrote:
> Na czym w koncu stanelo odnosnie obsoletes pomiedzy roznymi pakietami
> z provides webserver ?

Nie pamiętam żeby stanęło.
Zgłaszały się osoby, które chciałyby móc zainstalować jakiś "mały"
serwer http (do statycznych stron) obok apache'a. Są jeszcze?

Przy odpowiednio uzasadnionym zapotrzebowaniu można taką możliwość
przewidzieć.

> Bo jesli ma ich nie byc, to
> - do czego powinny nalezec katalogi /home/services/httpd i pokrewne ?

/home/services/httpd właściwie miało być stopniowo rugowane (na rzecz
/usr/share/pakiet, /usr/lib/pakiet i /var/lib/pakiet).
Domyślne index.html apache'a można wrzucić do /usr/share/apache
(i manual też); przynajmniej będzie jasne, żeby zmienić konfigurację,
a nie używać tego samego katalogu dla głównej strony na serwerze
(w /var/lib lub czyimś $HOME).

Nie wiem co z aplikacjami WWW nie bardzo dającymi się podzielić na część
stałą i zmienną - w całości do podkatalogu w /var/lib?
Co z pojedynczymi skryptami CGI - do jakiegoś wspólnego katalogu
(/usr/lib/httpd/cgi-bin?)?

> - co z procedurami startowymi? Moze dla wszystkich poza pierwszym
>   zainstalowanym nalezaloby *nie wlaczac* automatycznie chkconfig ?

Może założyć, że jak ktoś instaluje 2 httpd to wie co robi i zmieni port
w konfiguracji przed próbą uruchomienia?
Najwyżej drugi serwer trochę pomarudzi zamiast się uruchomić.

> - co z userdel http w %postun ?

To trzeba rozwiązać bardziej ogólnie...
Pakiety z użytkownikami to przesada; ale jakiś mechanizm śledzenia
pakietów używających użytkowników/grup w rpm-ie (może być przy pomocy
osobnych skryptów, bez ruszania kodu) by się przydał.
Lepiej kasować użytkowników nie wymaganych już przez nic - im więcej
użytkowników zostaje w passwd tym łatwiej ukryć lewe konto.

Co do %postun - oprócz użytkowników są (mniej spotykane na szczęście
problemy z zatrzymywaniem usługi. Np: zamiana między vixie-cron
i hc-cron (po zamianie zostajemy z wyłączonym cronem; nie byłoby ich
nawet w chkconfig, gdyby nie triggery). Może nazwy wszystkich usług
powinny być unikalne?

> BTW: ZTCP gofish zawiera w podpakiecie serwer www udostepniajacy
> /home/services/gopherd po http na porcie 80. Cos z tym robic ?

Można potraktować jako "mały serwer http".
BTW, coś jest standardowo w tym katalogu? jeśli tylko miejsce na dane,
to do /var/lib z tym...