SPECS: users.spec (HEAD)

Paweł Gołaszewski blues w ds.pg.gda.pl
Wto, 19 Sie 2003, 19:47:40 CEST

On Thu, 14 Aug 2003, ankry wrote:
> Module name:	SPECS
> Changes by:	ankry	03/08/14 23:55:03
>
> Modified files:
> 	users.spec
>
> Log message:
> - translations; are all these packages necessary?

Zastanawiam się czy to jest wogóle właściwy sposób "obsługi" grup. Jakieś
to przerośnięte... %pre/%post w pakietach są z kolei cholernie
skomplikowane i niedoskonałe... Prawdę mówiąc średnio mam pomysł na to jak
ten problem rozwiązać. Może rpm powinien rejestrować użytkowników w swojej
bazie? Wtedy byłoby, że dany pakiet wymaga usera o jakiejś-tam nazwie.
Teraz: powstałby pakiet rpm-users, który posiadałby w sobie *definicje*
userów (uid, gid, .....). Przy instalacji pakietu tworzony byłby na
żądanie user.

To nawet teraz jest do realizacji w dosyć prosty sposób. Skrypt z bazą
działające w ten sposób:
- %pre sprawdzamy czy baza danych zawiera usera. Jeżeli nie to wyskakujemy
  z instalacji. To można pominąć dodając do pakietu rpm-users np.:
  Provides: rpm-user(http), ale sprawdzenie czy user nie ma innych
  danych niż w bazie musi być na tym etapie
- %post (?) jest wywołanie skryptu, np. rpm-createuser http. W przypadku
  niepowodzenia... nie wiem co miałoby zwracać.
- usuwanie byłoby bardzo proste - w %post byłby wołane usunięcie usera np:
rpm-removeuser http. Jeżeli coś wymaga tego usera - po prostu nie byłoby
usuwania

Zalety:
- rozwiązane całe zabawy z %pre/%post, które się rozrastają
- byłoby to znacznie pewniejsze
- baza userów mogłaby być nawet %config (ale raczej wolałbym nie, bo jest
  problem przy upgrade), żeby umożliwić adminowi zmiany danych.
- nieużywani userzy - skrypt/program mógłby mieć opcję sprawdzania którzy
  userzy są już nieużywani. Wręcz to nawet dałoby się załatwić samym
  rpm-em.

Wady:
- prawdę mówiąc nie przychodzą mi do głowy... może poza tym, że to
  należałoby napisać ;)

Co o tym myślicie? Bo ja nie wiem czy to jest dobre rozwiązanie. Coś mi w
tym wszystkim nie pasuje...

--
pozdr.  Paweł Gołaszewski
CPU not found - software emulation...