[wydawanie pld / nowe wersje]

Cezar Cichocki cezar w cs.net.pl
Pią, 6 Cze 2003, 21:57:09 CEST

VTAM!

Tak sobie troszkę "food for thought" wygenerowałem... Ja wiem że jestem
obrzydliwie racjonalny ale takie już moje skrzywienie ;-)
ZDECYDOWANIE proszę o opinnie! Sergiusz poruszył bardzo ważny temat!

On Fri, Jun 06, 2003 at 06:46:18PM +0200, Sergiusz Pawlowicz wrote:
> a mianowicie - aby robić to często! raz na 3 miesiące!

- Ale CO będzie co kwartał? Rozumiem że subwersja określona w TODO?
- Na jakiej podstawie będzie tworzone TODO? Rozumiem że CDG zatwierdza
  kierunek ale KTO go będzie określał? Jakie są założenia strategiczne?
  Czy jest już jakaś spójna koncepcja?
- Co z łatkami do wersji poprzednich (vide security)? Jakiś mechanizm
  utrzymywania STABLE i DEVEL?
- Kto będzie odpowiadał za łatanie mrożonki z poprzedniej subwersji?
  Domniemuję że wydawca wersji?

> dokładniej: wydawca wersji, który by  się zmieniał z wersji na
> wersję, po prostu pisałby listę TODO, którą zamierza osiągnać,
> i poddawał  ją osądowi  developerów. lista TODO  nie musiałaby
> być super ambitna, więcej powiem - mogłaby właśnie być w miarę
> prosta do  realizacji, aby założony trzymiesięczny  termin był
> do zrealizowania.

 Metodologia OK - IMHO ;-)

> wydawca  miałby tutaj  pełne pole  do popisu,  oprócz pomysłów
> technicznych,  istotne   byłyby  pomysły   organizacyjne,  aby
> zachowane zostało wysokie prawdopodobieństwo osiągnięcia celu.

 Czy (mówiąc językiem wojskowych) wydawca ma określać jedynie taktykę
 czy też również strategię rozwoju? Kto określa plany długofalowe (jeśli
 takowe mają być ustanawiane rzecz jasna)? IMHO delegowane winno być
 CDG, albo komitet z CDG albo ktoś z CDG albo jakoś tak...

> jeśli  nawet  nie  osiągnęlibyśmy jakichś  niezywykłych  wyżyn
> technologicznych,  to mielibyśmy  solidną  podstawę w  postaci
> aktualnej, z  nowoczesnymi rozwiązaniami typu glibc  i kernel,
> dystrybucji.

 A propos kernela - w tzw "komercyjnych dystrybucjach" zwykle pojawieniu
 się nowego jądra towarzyszy pojawienie się nowej wersji dystrybucji.
 Czy taki schemat będzie stosowany? Różnice między 2.6 a 2.4 będą
 większe niż pomiędzy 2.4 a 2.2 - co z tym fantem zrobić? Kiedy przejść
 na nowe jądro? Czy czekać na stabilizację kernela na x86
 (najpopularniejsza platforma) czy też na wszystkie platformy? Jak to
 rozegrać?

> w  tej  sytuacji,  jeżeli   znalazłby  się  ktoś,  kto  miałby
> jakiś świetny  pomysł na  kierunek dystrybucji  i jednocześnie
> wystarczająco dużo  energii, by  osiągnąć swe cele,  miałby na
> tej  solidnej podstawie  możliwość  szybkiej realizacji  swych
> pomysłów.

 Hmmm, tu się do kolegi Bohosiewicza odwołam, bo jego kolejowe
 porównania są (wbrew pozorom) nader trafne. Marcin wytłumaczył mi
 kiedyś zasadę działania składów na PKP więc postaram się wykorzystać
 paralelę: jeżeli jedzie pociąg, to zawiaduje nim maszynista i to on
 (aka wydawca dystrybucji) kieruje lokomotywą i on ma nad składem pełną
 kontrolę. Ale maszynista jedzie szlakiem - ktoś mu ten szlak
 zdefiniował i zatwierdził (GDZIEŚ ten biedny maszynista jedzie) - ktoś
 też pilnuje żeby EP09 maszynisty nie poszła na czołowe z EP07 jadącym z
 drugiej strony.

 Moim zdaniem nie ma problemu z maszynistami, mamy wszak wielu zdolnych -
 problem jest z wytyczeniem szlaku i kontrolą żeby maszyniści po torach
 jeździli a nie po nasypach :-(

> co na to powiecie?

Mam wrażenie że szlaku nie widać :-( A EP09 przepala mazut pędząc do
przodu - i oby jej się tory nie skończyły :-(

> cheers - Sergiusz

p.s. Marcinie - jeśli coś pokręciłem merytorycznie to mnie popraw! :-)

--
Cezar Cichocki