perl

Radoslaw Zielinski radek w karnet.pl
Śro, 14 Maj 2003, 19:59:35 CEST

Tomasz Kłoczko <kloczek w rudy.mif.pg.gda.pl> [14-05-2003 15:38]:
> W nowym perlu wydzielono perl-base.
> Już to kiedyś było i wniosek z tych wszystkich prób był raczej taki żeby
> to co się miałoby chęć wpakować pod perl-base powinno wlecieć poprostu
> do perl a ewentualne dodatki do perl-<foo>.

Nic mi o tym nie wiadomo.

> Inaczje .. pytanie: co tym razem (znowu) spowodowało że perl nie może się
> nazywać poprostu perl a cokolwiek co po perla najbardziej podstawowego
> wykracza nazywa się perlem ?

IIRC pisałem już o tym: żeby wszystko ładnie grało.

Cele (kolejność przypadkowa):

1. udostępnienie pełnej (-> takiej, jak z tarballa) instalacji perla,
2. udostępnienie instalacji minimalnej -- używalnej na systemach
   z ograniczoną ilością przestrzeni dyskowej lub potrzebujących
   jedynie podstawowej funkcjonalności,
3. umożliwienie instalowania dwóch wersji perla.

Obecna konstrukcja opiera się na Debianowej i pozwala te cele wypełnić
(trzeci z utrudnieniami, związanymi z ograniczeniami rpm-a, ale da się).

perl-base zawiera instalację minimalną: /usr/bin/perl -> perl%version,
libperl.so.%version, podstawowe moduły i te uznane za często używane
(ich lista, zwłaszcza pragm, zostanie jeszcze obcięta przed nadaniem
całkowitego release; pliki *.ph też może wylecą).

perl-devel -- oczywiste, moduły i pliki potrzebne do budowania rzeczy
okołoperlowych.

perl-modules -- reszta modułów.

W takim układzie, pomiędzy różnymi wersjami perla, powyższe pakiety
konfliktują ze sobą w trzech punktach: dowiązania symboliczne
/usr/bin/perl (perl-base) i libperl.so (perl-devel), oraz dokumentacja.

Pakiet perl zawiera: zależności od perl-{base,modules} i perldoc, co
pozwala spełnić cel pierwszy, oraz katalogi perl_vendor*.  Może być
zainstalowany tylko jeden na raz (chciałem to zaznaczyć przez dodanie
Conflicts: perl; niestety, nie działa to tak, jak myślałem).

Do tego pomniejsze pakiety z mniej znaczącym softem / dokumentacją; jak
jest, każdy widzi.

Z tego wszystkiego wynika rugowanie przeze mnie zależności od pakietu
perl i przystosowywanie czego się da do używania makra %__perl.  Robię
to już od dłuższego czasu, więc wątpliwości są jakby nieco nie w porę...

> Albo jak kot woli dlaczego to co wpadło w perl nie może wpaść np. w
> perl-modules ?

W perl są katalogi i zależności.  Nic, co nadawałoby się do perl-modules;
co najwyżej katalogi %perl_vendorlib mogłyby wpaść do perl-base (ale nie
jest to ani sprawa priorytetowa, ani mająca specjalne znaczenie w obecnym
stanie rozwoju zasobów okołoperlowych).

> Poprostu tworzy to z lekka alogiczny układ ..

O ile "alogiczny" == "taki, w którym nie widzisz logiki"...

--
Radosław Zieliński <radek w karnet.pl>
[ GPG key: http://radek.karnet.pl/ ]