koszty i zyski

Pią, 30 Maj 2003, 14:50:39 CEST

> IMHO, to nie ma sie nad czym zastanawiac: jesli wyniki glosowania
> zostana opublikowane w formie: nickname:glos:ip i beda jawne, nie ma
> powodu do obaw - kazdy moze zglosic protest, ze on tego glosu nie oddal
> i wyniki wyborow sa falszywe...

Mam co innego na mysli.
Jesli ktos ma dostep do niekompletnych wynikow, ma szanse podjac dzialania
majace na celu wplyniecie na wynik glosowania (sprawdzenie, kto nie
glosowal, wybranie tych, ktorzy maja szanse poprzec jego preferencje i
namowienie ich na glosowanie). Inni beda mieli na to mniejsze szanse.
Chodzi mi o wyeliminowanie _mozliwosci_ tego typu manipulacji.

Jako pomysl rozwiazania tego przychodzi mi wpisanie wielu serwerow do
glosowania (np. o nazwie vote.pld-linux.org) do DNS-u, postawienie na nich
tej samej infrastruktury, i po zakonczeniu glosowania zebranie z nich
wynikow. Jesli beda rozni administratorzy, to bedzie mniejsze
prawdopodobienstwo manipulacji.

BTW: uwazalbys za godne zaufania glosowania nad r/w dla serka na serwerze
     administrowanym przez niego ?
     (oczywiscie to tylko przyklad, nie sugestia; nie obraz sie serek)

  phone (48)(58) 347 14 61