Zope

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Sob, 15 Lis 2003, 11:46:16 CET

Ostatnio dużo robię w Zope'ie. W pracy zainstalowałem to co zbudowało
się z CVS z HEAD. Nawet zadziałało, więc się w to nie wgłębiałem.

W domu mam pythona 2.3, a Zope-2.6.2, który jest na HEAD się z takim
pythonem nie buduje. Więc wziąłem Zope-2.7.0-b2 z DEVEL. Okazało się
że nie tylko jest nie dokończony, ale jest nawet beznadziejnie
zaczęty... pliki źródłowe kasowane w %build, instalacja polegająca
na kopiowaniu _źródeł_ do katalogu docelowego przez co żadne binarne
moduły się nie instalowały itp. kwiatki.

Później okazało się, że ten pakiet (a także ten na HEAD) ma się nijak do
tego jak Zope zwykle się instaluje. Zrobiłem więc go po swojemu, jednak
niekompatybilnie z tym co jest na HEAD - część różnic wynika z różnic
między Zope 2.6 i 2.7, a część to moje zamierzone zmiany.

W moim Zopie:
- większość plików instancji leży w /var/lib/zope/$nazwa_instancji.
  Są tam podkatalogi takie jak Zope w katalogu instacji zawiera,
  a więc: Extensions/, Products/, bin/, import/, var/
  Zostawiłem też tam pliki README.txt - one nie mają miejsca gdzie
  indziej, a tam są wrzucane przez mkzopeinstance

- z $INSTANCE_HOME wyrzuciłem tylko log/ i etc/ - na korzyść bardziej
  zgodnych z FHS: /var/log/zope/... i /etc/zope/...

- Do startowania/stopowania instancji przez initscripts wykorzystany
  jest skrypt zopectl - może też być odpalany z ręki. Jest też "runzope"
  przydatny przy debugowaniu

Fajnie by było jakby Zope na HEAD (2.6.2) też został podobnie zrobiony.

IMHO należałoby też pozmieniać spece z produkami zope:
- Wszystkie powinny się nazywać Zope-*. Teraz jest np.:
  Zope-Formulator, Zope-ExternalEditor, ale też Plone czy CMF.

- Produkty nie powinny być instalowane w /var/lib/zope/Products
  tam jest miejsce jedynie na produkty przychodzące razem z Zope!
  Każdy pakiet powinien instalowac swoje produkty w osobnym
  katalogu/katalogach, a z tamtąd powinny być linkowane do instancji
  które mają mieć do nich dostęp. Jeżeli wszystkie instancje mają
  dostęp do wszystkich produktów, to trochę się to mija z ideą
  instancji. Można by ew. zrobić automatyczne linkowanie produktów
  do instancji main, albo instancji wymienionych w odpowiedniej opcji
  w /etc/sysconfig/zope

Chciałbym też, żeby te pakiety obejrzeli "niezależni specjaliści", a w
szczególności:

- ktoś kto sam nie używa/nie używał Zope, ale siedzi głęboko w PLD
  (qboosh?) - żeby sprawdzić jak to się ma do reszty PLD

- ktoś kto używa Zope, ale spoza PLD (ze źródeł) i nie jest skażony używaniem
  dotychczasowych pakietów.

Liczę na odzew.

Pozdrowienia,
        Jacek