RM: Co będzie w AC?

Mariusz Mazur mmazur w kernel.pl
Śro, 19 Lis 2003, 23:54:42 CET

On Wednesday 19 of November 2003 22:03, Marcin Doliński wrote:
> 1) Czy powstały jakieś konkretne założenia odnośnie projektu Ac?
> 2) Czy działa Pan wg planu?

Tak. Plan wygląda następująco:
- teraz budujemy pakiety, bo jeszcze z dwa tysiące nam brakuje
- później robimy małą stopklatkę i zaczynamy używać katalogu test, żeby sobie
pakieciki mogły trochę poleżeć, zanim je walniemy do głównego drzewka
- powoli, acz skutecznie eliminujemy wszystkie snapshoty z głównego drzewka na
ftpie (a niestety sporo ich tam jest.. choćby rpm), po czym trzymamy się
wersji pakietów oznaczonych jako stabilne

W międzyczasie mam nadzieję ludzie zaczną przygotowywać różne rzeczy do w
miarę automatycznego upgrejdu z Ra, a ja mam się zamiar zająć systemem
automatycznego testowania kluczowych pakietów. Tzn. imho nie ma najmniejszego
sensu blokować ludziom możliwości łatwego upgrejdu większości pakietów,
natomiast specjalne traktowanie powinno obowiązywać tylko kluczowe pakiety.
Primo będzie to wspomniany automatyczny system testowania, a secundo nie
widzę problemu, żeby ktoś specjalnie mógł się tym zajmować. Jak pewnie sporo
osób potwierdzi jestem dosyć liberalny w przyznawaniu uprawnień (vide havner
dostał dostęp do ftpa li tylko po to, żeby móc generować iso wedle uznania),
więc nie widzę problemu, żebyś ty (i/lub ktokolwiek inny) trzymał twardszą
łapą krytyczne pakiety.

Inna sprawa, że mam zamiar ostro zacząć korzystać z testa (tzn. dopuszczać
możliwość, że spora ilość pakietów nigdy testa nie opuści, tylko zostanie
zastąpiona przez nowsze wersje), wychodząc z założenia, że jak coś się nazywa
test to lepiej wiedzieć, co się robi.

I jeszcze jedno - nie uważam upgrejdów binutilsów/glibca/gcc (oczywiście w
ramach wersji oznaczanych przez autorów jako stabilne), jako mających wpływ
na stabilność dystrybucji w sensie działającego systemu (tzn. że upgrejd
glibca w systemie spowoduje jakieś tragiczne skutki). Szerzej: jeśli np.
testy w neście glibca6.5 wykażą, że właściwie wszystko na nim chodzi, a co
nie chodzi, wystarczy załatać, to nie widzę powodu, żeby mimo założenia o
stabilności dystrybucji, przerzucić nowego glibca do głównego drzewa.
Jeśli ktoś znający się na rzeczy (qboosh? malekith?), lub mający odmienne
*doświadczenia*, mógłby mnie naprostować, to byłbym dźwięczny.

> 3) Jakie pakiety (a jakie nie) znajdą się w oficjalnym Ac?

Znajdą się wszystkie te, które zostaną puszczone na buildery, a nie znajdą się
te, które nie zostaną.

> 4) Czy lista zadań PLD-doc/PLD_2.0_TODO została już wykonana?

O. Kompletnie zapomniałem o tym pliku.
A wracając do jego zawartości, to tylko i wyłącznie ten kawałek o
rc-scriptsach to moja działka. Afaik jest to już od dawna zrobione
(przynajmniej mój patch na to jest stary jak świat).

Ja mam nadzieję, że ty sobie w pełni zdajesz sprawę z wartości 'wykonawczej'
plików typu TODO w tego typu projektach i czynników determinujących ich
wykonalność.

> 5) Na kiedy planuje Pan zamrożenie drzewa na wszystkich architekturach?

Prawdę mówiąc nie planuję. Mrożenie w sensie Ra jest rozwiązaniem ostatecznym
i jeśli tylko da się osiągnąć stabilność w alternatywny sposób, to wolę
alternatywny sposób. Jeśli przy mrożeniu i przy owym alternatywnym sposobie
poziom stabilności będzie porównywalny, to nie widzę powodu, żeby na siłę
wprowadzać mrożenie (tak, wiem, że sporo osób (np. marcus) ma traumatyczne
przeżycia z okazji braku mrożenia, ale wiem w czym problem i mam zamiar go
wyliminować, co już opisałem).

> 6) Jaki jest realny termin wypuszczenia dystrybucji?

Jak deweloperzy będą mogli zacząć rozwój wersji 3.0, tzn. wtedy, gdy będzie
powód tworzenia takowej wersji (prawdę mówiąc nie wyobrażam sobie co to by
mogło być... chyba musieliby wydać jakiegoś kompletnie niekompatybilnego
glibca, albo gcc, w co wątpię). Już raz zostało zrobione mrożenie, bez
dalszych planów rozwoju i doprowadziło to do patologii w postaci DC, albo
przechodzenia userów na nesta. Nie mam zamiaru do tego dopuścić, bo brak
pakietów jest bardzo prostym sposobem na zamordowanie projektu... i tak bez
kloczka jesteśmy osłabieni.

p.s. Jeśli ktoś uważa, że to jest kompletnie głupi i nierealny pomysł, to
prosiłbym o powiedzenie. Hgw, może ten projekt ma rzeczywiście jakieś fatum i
każdy RM powoli zamyka się w swoim małym świecie. Jeśli mnie spytacie, to
jestem święcie przekonany, że to co opisałem jest jak najbardziej realne.
p.p.s. Khm. "Pan"? Dobrze ty się czujesz?
p.p.p.s. Kufa... wyszedł mi longletter :/