Gentoo versus PLD

Michał Margula alchemyx w uznam.net.pl
Śro, 8 Paź 2003, 23:48:19 CEST

Hej!

	Piszę ten list tak trochę na podpuchę, tzn. nie wiem czy cokolwiek on da, ale
może pozwoli przemyśleć kilka spraw. Od razu nadmieniam, że nie ma to być w
żaden sposób atak na PLD czy jakichś developerów, ot chłodne wnioski.

Ostatnio pokusiłem się o instalację gentoo i bardzo mile zostałem zaskoczony.
Do tego stopnia, że zastanawiam się czy na swoim desktopie nie zamienić PLD
na gentoo. Oto co jest lepiej zrobione niż w PLD (o tym co gorzej nie będe
pisał, bo nie o to chodzi):

- /etc/modules.d, czyli katalog z plikami, które są następnie scalane w jedno
modules.conf; dzięki temu po instalacji alsy powstał /etc/modules.d/alsa w
którym musiałem zmienić w jednej linii jaka mam kartę dźwiękową i poszło od
kopa; ponadto można modyfikować modules.conf bezpośrednio z pakietów

- metapakiety; robię emerge kde i znikam na cały dzień, po powrocie mam w
pełni funkcjonalne KDE; nie muszę się zastanawiać czy miałem zainstalować
kde-base a może kde-libs, a może do tego kmaila, itd.

- sterowniki dla radeonów - gentoo wykorzystuje sterowniki od ati, które
chodzą "od kopa", co więcej dodają nawet zmodyfikowane xf86config, które
uwzględnia konfigurację kart ati także tych multi-headed

- sterowniki do pcmcia są brane z pakietu pcmcia-cs, a nie kernela; przez co
moje pcmcia po prostu działa (na kernelowych sterownikach nie chodzi, bo jest
bardzo przestarzałe)

- genkernel czyli narzędzie do kompilowania kernela na dany komputer w postaci
"kreatora", robi wszystko sam dając nam możliwość ustawienia tego co w
kernelu ma być wkompilowane; u nas momentalnie by to usunęło problemy z
kernelem i brakującymi pakietami okołokernelowymi

- dużo pakietów, których zwyczajnie w PLD nie ma - k3b, kmplayer, kopete,
workrave, itd.

To takie najważniejsze różnice - wszystko co nie działało w PLD zadziałało od
razu w gentoo. Wszystko czego nie miałem w PLD mam w gentoo, itd :). Wiem że
zaraz ktoś odpisze SOD #1, ale to nie o to chodzi. Ja sam przeistaczam się w
zwykłego usera, który potrzebuje dobrego systemu, a ma coraz mniej czasu na
grzebanie.

--
Michał Margula, alchemyx w uznam.net.pl, http://alchemyx.uznam.net.pl/