stunnel i certyfikaty

Maciek Pasternacki maciekp w japhy.fnord.org
Czw, 22 Kwi 2004, 14:06:50 CEST

On Pungenday, Discord 40, 3170 YOLD, Paweł Gołaszewski wrote:

> ... więc gdzie byś go umieścił?
> Bo /etc/ nie pasuje - to są rzeczy konfiguracyjne, a certyfikat jest taką
> samą konfiguracją jak każda binarka IMvHO. Z drugiej strony - trzeba mieć
> możliwość zapisania jej i podmienienia. /var/costam najlepiej pasuje...

Dlaczego według Ciebie nie jest to część konfiguracji?
I czemu w takim razie host keys openssh są w /etc/ssh/?

Właśnie jak na moje rozumienie FHS, jak najbardziej pasuje do /etc;
nie jest to plik ,,należący do programu'' (plik, którym program
manipuluje podczas normalnej pracy).  Certyfikaty są zakodowane w PEM,
więc nie są binarne (chociaż takie np. ld.so.cache też w /etc siedzi,
ale to już przypadek szczególny).

Możliwość zapisania i podmieniania powinien mieć administrator (co
czyni rzadko), a nie program, a to dla danych, na których operuje
program, jest przewidziane /var.

Poza tym, względy praktyczne: w sytuacji, w której chcę mieć /etc
read-only, dotyczy to też certyfikatu.  Certyfikaty wolę mieć
backupowane razem z resztą konfigów (bo są częścią konfiguracji, a nie
stanem programu), a nie razem z np. dumpem bazy albo logami.

--
__    Maciek Pasternacki <maciekp w japhy.fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
`| _   |_\  / { ...ludzie mówią, mówią, mówią -- oni mówią, że jest dobrze,