www-pld-linux.org - prz

Jakub Piotr Cłapa loc w toya.net.pl
Wto, 18 Maj 2004, 14:04:28 CEST

Marek Ciesielski wrote:

> 1) Nie wiadomo czemu na jabberpl.org nie chciał działać dobrze
> Zope/Plone - bo jak pisał Alchemyx maszyna była wypasiona (jakiś
> podwójny AMD) a zasoby były zabierane 100% - imho jakiś produkt (czyli
> dodatkowy plugin) mieszał, a nie było komu sprawdzić :)

O tym nie słyszałem, ale nadal pozostaje problem tego, że do większości
rzeczy nie potrzeba wcale Zope. Marnotrawstwo zasobów doprowadzane jest
ostatnimi czasy do absurdu. Statyczne strony należą już do rzadkości
(wszyscy jadą co najmniej na PHP, często z MySQL), nawet wtedy, gdy
wszystko da się załatwić jednym Makefile.

> 2) Cały problem w tym, że każdy ma teraz dużo do powiedzenia, a jak
> przychodzi co do czego to mamy www.pld.org.pl - kiedyś już pisałem o
> polityce informacyjnej w PLD. Ja rozumiem, że wielu z nas nie ma
> zacięcia humanistycznego ale powiedzmy sobie to szczerze: strona
> robiona _tylko_ przez developów to niewypał i nie ma szans powodzenia.

Nie ma, ale to co było w Zope'owym FAQ PLD też nie było dobre
(szczególnie kakofonia komentarzy). Może trzeba wyłonić grupę
developerów, która zajęła by się stroną. Do nich szły by requesty od
userów i do nich należałoby porządkowanie tego co stworzyli użytkownicy
w jakimś Wiki. Sama technologia nie uratuje nas od braku organizacji.

> Pewnie że dotychczasowa strona nie była jakimś wodotryskiem
> estetyczno-wizualnym ale miała tę zaletę że posiadała wiele
> informacji, które w dużym stopniu była dodawana przez zwykłych userów.
> A co do PHP, to (będę się powtarzał) brak jest porównywalnych
> rozwiązań, które byłyby wygodne i dla adminów i userów (plus względy
> bezpieczeństwa) a także jeżeli chodzi o wyszukiwanie informacji i
> łatwość rozbudowy (chociażby poruszana tu możliwość wielojęzyczności).
> Bo jeżeli by tak było, to takie organizacje i firmy jak
> [...]

Ale czy jesteś pewien, że nam potrzebny jest CMS? Systemy portalowe to
coś co mi się osobiście bardzo nie podoba - zazwyczaj brakuje sił i
chęci, żeby tak duży system odpowiednio dostosować i w rezultacie mamy
mnogość identycznie wyglądających stron, na których mnogość opcji i
ustawień przerasta wielokrotnie ilość użytecznej informacji.

Stąd moja propozycja jakiegoś Wiki (ciekawie byłoby, gdyby jego
backendem był CVS albo SVN). Może być to PHP, może być WebWare (ten
serwer aplikacji mi osobiście bardzo się podoba). Zope też by mogło być,
ale wtedy musimy się liczyć z problemami hostingowymi.

--
z wyrazami szacunku,
Jakub Piotr Cłapa