,,Forwardowanie IP'' za NAT

Jakub Piotr Cłapa loc w toya.net.pl
Pon, 25 Lip 2005, 17:08:06 CEST

Sławomir Kawała wrote:

> Poprawnie to dosc nieprecyzyjne okreslenie... wszystko mozna zrobic na
> wiele sposobow... aktualnie tam gdzie sie da stosuje sie dzis raczej
> ip z iproute2 niz ifconfig + route.

Wydaje mi się, że rozwiązanie oparte na routing byłoby najlepsze (wydaje
mi się najbardziej KISSowe).

> [...]
> tylko zewnetrzny adres na komputerze... jesli bedziesz mial ludkow z
> adresami wewnetrznymi i zewnetrznymi w sieci to troche problemow sie
> pojawi...
>
> Jest jeszcze taka sprawa... wielu ludkow (ja 4 example) gdyby mialo
> odpowiednie lacze, chcialoby dac wszystkim publiczne adresy ip... zrobic
> autoryzacje w lanie (pppoe, pptp or sth), dac zewn adresy + revDNS z
> nazwiska dla kazdego i dzieki temu, jesli ktos cos zacznie kombinowac w
> sieci to odrazu wiadomo do kogo sie zglosic ;) Troche problemow odpada

Możnaby, ale wole to robić według potrzeb (jak ktoś się zgłosi i powie,
że chce, to mu dam), bo nie mam tych adresów na pęczki.

> Jak w tym momencie przypisujesz ludziom publiczne adresy ? Wrzuc output
> z ip route show, ip addr show

W tym momencie nijak. Mam sieć, w której nie ma serwera (przynajmniej w
tym segmencie) i wszyscy mają recznie nadawane publiczne IP. Chce im je
zabrać (większości nie są potrzebne i co prawda na robaki internetowe
wystarczyłby firewall, ale IPków też wcale nie ma za dużo (a komputerów
przybywa).

Jak to zrobić w oparciu o routing? (proste regulki nie wystarczaja, a z
ip route jestem na razie dość cienki...) Gdyby ktoś zechciał to jakoś
adnie wyjasnic --- byłbym niezmiernie wdzięczny. (mam nadzieje, że nie
jestem glupi, tylko po prostu niedouczony i zrozumiem bez nadmiernego
wysilku ze strony tlumaczacego ;).

--
z wyrazami szacunku,
Jakub Piotr Cłapa