odwrócenie bconda pax w glibc - upgrade do glibca bez wsparcia dla pax

Patryk Zawadzki patrys w pld-linux.org
Sob, 30 Wrz 2006, 11:07:52 CEST

Dnia 29-09-2006, piÄ… o godzinie 11:40 +0200, Marek Guevara Braun
napisał(a):
> Właśnie sprawdziłem na maszynie z aktywnym PaXem z 2.6.17.13-3 -
> zdowngradowałem poldkiem glibc do wersji bez poprawki paxowej i:
>
> - system nadal pracuje,

Bo usługi mają w pamięci so od glibca z PaX.

> - mogę dalej używać poldka (zupgradowałem openssh-*)

j.w.

> - nie mogę się zalogować na konsoli :-(
> - nie mogę się zalogować via ssh :-(

Bo dla nowych procesów ładowany jest już właściwy glibc, który nie ma
prawa działać.

> - działa moja stara sesja ssh - nadal jestem zalogowany :-)
> - działa moja stara sesja na konsoli :-)
> - przy restarcie sshd nowy daemon jest ubijany :-(

j.w.

> - o ile nie próbuje zrestartować sshd to ten nadal działa :-)
> - mogę wyjść z poldka i przejść do shella

Zabić możesz każdy proces, ale nic nie uruchomisz.

> - nie mogę ponownie uruchomić poldka

Podobnie nie uruchomisz basha, grepa, awka, ani nawet cata.

> - mogę na uprzednio zalogowanej sesji aktywować softmode via
>   	echo 1 > /proc/sys/kernel/pax/softmode

Jasne, tylko musiałbyś wiedzieć, że właśnie ubiłeś sobie system.

> - z aktywnym softmode mogę się logować lokalnie i via ssh (o ile
>   nie restartowałem sshd), uruchomić poldka i przywrócić dobrego glibca.
> - po instalacji dobrego glibca mogę ponownie wyłączyć softmode
>   	echo 0 > /proc/sys/kernel/pax/softmode
>
> Czyli o ile zbyt szybko nie opóścimy shella w którym jesteśmy zalogowani
> upgradując glibca to możemy włączyć softmode i uratować system.

No pewnie, a poldek po upgrade glibca ci powie "uratuj system!" Problem
w tym, że nie będziesz nawet wiedział, że ubiłeś sobie system, chyba że
nagios ci w międzyczasie wyśle SMS, że usługi przestały działać (SSH nie
może działać, bo po autoryzacji spawnuje nową powłokę, którą PaX ubija).

--
Patryk Zawadzki <patrys w pld-linux.org>
PLD Linux

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej pld-devel-pl