[Ac64] Stan

Daniel Mróz beorn w alpha.pl
Wto, 29 Maj 2007, 15:12:01 CEST

OK, pogooglałem, poszperałem i opinie na sieci co do systemu 64bit na Athlon64
są podzielone. Część użytkowników zgłasza przyspieszenie działania, część
nieznaczne spowolnienie, a niewielki odsetek nie odnotował żadnej różnicy.
Testy niestety przeprowadzane są na Windows XP64 i Vista64, ale chyba nie ma
to większego znaczenia.
Osoby, które odczuły przyspieszenie opisują je jako zwiększenie responsywności
systemu operacyjnego, przyspieszone działanie edycji i podglądu w modelerach
3D i pochodnych (AutoCAD z podglądem 3D) oraz skrócenie czasu uruchamiania
aplikacji. Nie znalazłem osoby przeciwnej wersji 64bit systemu operacyjnego,
która podałaby jakieś konkretne przykłady. Głównie rzucają problemami ze
sterownikami (które w przypadku Linuksa możemy zignorować) oraz argumentują
brakiem oprogramowania zoptymalizowanego pod 64 bity.
Wykonałem także test organoleptyczny ;) na maszynie 2xC2D z Windows Vista Home
Premium 64bit. "Battlefield 2" nie miał najmniejszych problemów z działaniem
w najwyższych detalach... Testowałem kilka godzin.... Lubię takie testy....
Polecam....
Podsumowując, procesor emuluje 64bit, jednakże w przypadku zoptymalizowanych
aplikacji wzrost wydajności może być zauważalny[1][2]. W pozostałych
przypadkach jeśli spadek nastąpi, nie będzie duży (z Celerona 2,4GHz
przesiadam się na AMD 2x3GHz, więc i tak będzie duuuużo szybciej).
Teraz tylko pozostaje pytanie: czy dystrybucja linuksa z bibliotekami
kompilowanymi pod 64bit może być traktowana jako zoptymalizowana pod 64bit?
Jeśli tak, to nie widzę problemu w instalacji paczek amd64.

[1] http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1665&page=6
[2] http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1665&page=8

Pozdrawiam
Beorn