[TH] desc pakietu crossmipsel-binutils

Paweł Zuzelski z w xatka.net
Sob, 20 Wrz 2008, 09:59:19 CEST

On Saturday 20 September 2008 09:37:48 Daniel Dawid Majewski wrote:
> poldek:/all-avail> de crossmipsel-binutils
> [...]
> Ten pakiet zawiera wersję skrośną generującą kod dla ostrokońcej (ang.
> Little Endian) architektury MIPS.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kolejno%C5%9B%C4%87_bajt%C3%B3w:

Angielskie nazwy big endian i little endian pochodzą z książki Jonathana
Swifta Podróże Guliwera i odnoszą się do mieszkańców Liliputu, których spór o
to, czy ugotowane jajko należy tłuc od grubego (tępego), czy od cienkiego
(ostrego) końca, doprowadził do podziału na dwa stronnictwa toczące ze sobą
niekończące się, choć bezsensowne dysputy i wojny.

Także z tą "ostrokońcowością" jest coś na rzeczy.

A tak na poważnie, to ja bym był za tym, żeby zostawić w spokoju angielskie
nazwy, tzn napisać coś w rodzaju "dla architektury Little-Endian MIPS"

Podobnie moim zdaniem kole w oczy tłumaczenie "X Window Manager"
jako "Zarządca Okien X"...

> "Ten pakiet zawiera wersję skrośną generującą kod dla architektury MIPS
> o malejącym kodowaniu binarnym wag liczb (ang. Little Endian)" ?

Problem w tym, że przy kodowaniu Little-Endian wagi są rosnące. Tzn najmniej
znaczący bajt jest na początku.

--
Pozdrawiam,
Paweł