nut rc.shutdown - bug report

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Sun Dec 12 13:21:02 CET 2010

On Sat, Dec 11, 2010 at 21:07:46 +0100, Maciej Świniarski wrote:

> W tej chwili przy wyczerpanych bateriach ups'a nut wylacza system. Przed

I to jest jedyna rzecz, która musi być w razie padu zasilania wykonana
obowiązkowo (w ogólnej konfiguracji, mogę sobie wyobrazić, ba - sam
nawet mam maszyny, które ciągnę aż do całkowitego rozładowania, bo
krytyczny jest ich uptime, podobnie traktuje się urządzenia typu
switche, które są absolutnie bezpieczne do odłączania prądowego).

> Czy nie powinno byc tak, ze przy niepowodzeniu wylaczenia ups'a zamiast wylaczenia systemu powinien on zostac zrestartowany?

Wykluczone. Czemu miałoby to służyć? Analizując co robi reboot:
ładowanie BIOS-u - zbędne, ładowanie systemu - zbędne, pozostaje
przechodzenie w kółko w runlevel 1 i runlevel 3. Czyli wycinając
bezsensowne części procesu restartu wychodzi na to, że powinieneś
przejść w runlevel 1, odmontować (przynajmniej ro) zbędne nośniki, na
pozostałych robić cyklicznie sync(); trzymanie takiego systemu
DZIAŁAJĄCEGO (bezpiecznie dla nośników) jest nieporównywalnie lepsze,
aby w razie komunikatu z nuta o powrocie zasilania mógł wrócić w
runlevel 3. Ponadto w takim układzie możesz trzymać krytyczne usługi
wciąż aktywne (bo nie wszystkie potrzebują dysków, nie każdy storage
jest równie ważny). No ale taka konfiguracja to zadanie admina,
domyślnie nie ma prądu == konieczność wyłączenia systemu.

> W tej chwili 'upsdrvctl shutdown' z udev'em i ups;em podlaczonym przez
> usb wyrzuca blad o braku dostepu do /dev/bus/usb/...... i po 60

Używanie udeva i wszystkich tych współczesnych gówien na serwerach to
proszenie się o problemy. Co jak co, ale serwery mają na tyle sztywne
konfiguracje, że nie trzeba tam żadnej automatyki.

> sekundach system sie wylacza. Jesli (juz nie obciazony) ups sie nie
> rozladuje i wylaczy a zasilanie w tym czasie zdazy powrocic to niestety
> nasz bios nigdy sie o tym nie dowie i nie uruchomi systemu.

I właśnie dlatego stosuje się UPS-y, które mimo powrotu zasilania
siecowego odłączają na moment podtrzymywane.
Jeśli takiego nie posiadasz to pozostaje stosowanie WOL czy IPMI do
wybudzania systemów w takiej sytuacji, np. z maszyny wpiętej bez
UPS-a lub cyklicznie z niehaltowanej przez UPS.

--
Tomasz Pala <gotar w pld-linux.org>