geninitrd-12385-4, cryptsetup-luks-1.4.1-1 - zepsuta obsługa LUKS?

Arkadiusz Miśkiewicz arekm at maven.pl
Sun Dec 4 22:04:59 CET 2011

On Sunday 04 of December 2011, Jacek Konieczny wrote:
> Po upgrade system mi nie wstał, okazało się, że źle się wygenerował
> initrd:
>
> geninitrd: LVM PV for lolek_vg: /dev/mapper/lolek_crypt
> geninitrd: is_luks: /dev/mapper/lolek_crypt is not cryptsetup luks
>
> To nieprawda:
>
> # /sbin/cryptsetup status lolek_crypt
> /dev/mapper/lolek_crypt is active and is in use.

Ten problem pojawia się wtedy gdy system masz odpalony z użyciem starego
cryptsetup (0.x czy 1.0) w initrd. Ów stary podowuje, że później odpytując
przez cryptsetup status nie dostaje się dodatkowych informacji bo bodaj
podsystem dm ich nie posiada.

Po odpaleniu przez nowszy cryptsetup dostaje się potem więcej info:

[arekm w t400 ~]$ sudo cryptsetup status lrootfs
/dev/mapper/lrootfs is active and is in use.
  type:    LUKS1
[...]
  device:  /dev/sda7
[...]
  mode:    read/write

Rozwiązanie na szybko - podmień w initrd binarkę cryptsetup na taką z
aktualnego pakietu (/usr/lib{,64}/initrd/cryptsetup), zabootuj z takiego
initrd i od tej pory geninitrd już będzie znajdywało co trzeba.

Fajnie jednak jakbyś znalazł jak na tym starym cryptsetupie na podstawie
/dev/mapper/lolek_crypt dojść do /dev/urządzenie_pod_spodem.

Dodało by się to jako fallback oprócz aktualnej metody.