Wsparcie dla OpenVZ w PLD

Łukasz Chrustek lukasz at chrustek.net
Sat Jan 29 23:55:11 CET 2011

Witam,

W końcu znalazłem trochę czasu, by pozbierać wszystko do kupy i z
pomocą gotara (w szczególności jego rw w cvs :P) przy specach (thx!)
wrzucić wsparcie dla wirtualizacji OpenVZ. Dla mniej wtajemniczonych
to 'konkurencja' dla vserver. Nie będę się wywodził nad zaletami i
wadami, ale w momencie, gdy miałem wybrać u siebie platformę
wirtualizacyjną tego typu, vservery nie chciały mi działać więc
postanowiłem zrobić sobie wsparcie dla openvz (to było jakieś 1,5 roku
temu...). W tamtym czasie miało to status work-for-me i było dla mnie
wystarczające. W tej chwili oddaję PLD to, co udało mi się poskładać.
A jest to:

- vzctl.spec wraz z patchami na Makefile-e i skryptami (startowymi i
nie tylko) do pełnej obsługi pld przez hosta (dokończony i
przerobiony przez gotara - jak znajdziesz chwilę, możesz podbić
wersję, u mnie lokalnie buduje się 3.0.25.2 i nie sprawia problemów)

- vzquota.spec - nowy pakiet, wymagany przez vzctl.

- dwa obrazy kontenerów (tak się nazywa środowisko wirtualne w OpenVZ)
dla th i ti. Mam również obraz dla ac, ale nie wystawiam go, zrobiłem
go jakiś czas temu, jako proof of concept, że się da, ale nie użyłem
go ani razu. Jak ktoś będzie zainteresowany, proszę dać znać.

http://chrustek.net/pld-th-i686-minimal.tar.gz
http://chrustek.net/pld-ti-i686-minimal.tar.gz

Czego brakuje, a co z miłą chęcią bym zobaczył w PLD (teraz dodaję
tą łatę recznie, później make oldconfig itd.):

kernel-openvz.spec (lub podobny - nazwa do ustalenia), czyli jądro,
które byłoby ze wsparciem dla openvz. Chętnie pomogę przy wrzuceniu
conajmniej poniższej wersji kernela [1].

Pracuję nad jądrem dla rhel6 [2] ale swoim konfigiem (tak BTW - jak
ktoś może podrzucić zcat /proc/config.gz z jądra w wersji 2.6.32
vanilla dla PLD - będę wdzieczny), lecz na chwilę obecną jądro się
buduje, ale zaraz po starcie oopsuje, nie dochodzi do inita. Ta łatka
daje ciekawą funkcjonalność, którą chciałbym sprawdzić, mianowicie
wprowadza możliwość korzystania ze swapa [3] w kontenerze i to w taki
sposób, że jeśli kontener nawet wykorzysta swoją pamięć określoną
parametrem physpages, a host ma jeszcze wolną pamięć fizyczną, to swap
dla kontenera też jest 'podawany' z ramu, ale symuluje spowolnienie
dostępu do swapa, jakby był 'podawany' z dysku [4]. Niestety, nawet z
konfigiem rhel6 ze strony openvz mam podobny problem (oops zaraz po
starcie).

[1] W chwili obecnej używam łaty na vaniliowe 2.6.32, bez 'dodatków'
rhel:
http://wiki.openvz.org/Download/kernel/2.6.32/2.6.32-dzhanibekov.1 ale
rozwój tego brancha nie jest taki intensywny jak stable (2.6.18
prowadzony 'pod' rhel5) oraz właśnie 2.6.32 dla rhel6, nad którym wg
mnie trzeba będzie się skupić, bo i tak na niego przejdą. Po za tym,
jak to w PLD, raczej nie lubicie tutaj staroci :).

[2] http://wiki.openvz.org/Download/kernel/rhel6/042test006.1
[3] http://wiki.openvz.org/VSwap
[4] http://community.livejournal.com/openvz/34522.html#cutid1

--