blacklisty udev/modprobe przestaly dzialac?

Adam Osuchowski adwol at zonk.pl
Sun Mar 6 15:07:14 CET 2011

Paweł Sikora wrote:
> podpialem sie pod dzialajacy w systemie udevd (strace -o log -f -p ...)
> i wrzucilem do zlacza pendrive z partycja vfat. w logu strace nie znalazlem
> *zadnego* insmod/modprobe. sa tylko jakies dzialania na /sys/module.

Mnie też udev nie ładuje modułu od vfata w momencie włożenia pendrive'a.
Dopiero próba zamontowania urządzenia powoduje, że jądro odpala `modprobe
vfat' (chyba, że masz automounter).

U mnie, udev odpala modprobe tylko do załadowania usb_storage:

# strace -qf -e trace=execve `pgrep udevd | sed 's/^/-p /'` 2>&1 | grep modprobe
[pid 18592] execve("/sbin/modprobe", ["/sbin/modprobe", "-b", "usb:v058Fp6387d0102dc00dsc00dp00"...], [/* 11 vars */]) = 0
#

Jeżeli u Ciebie tego nie robi, to IMHO znaczyć to może jedną z 3 rzeczy:
- masz wkompilowane usb_storage na stałe
- masz już załadowany moduł usb_storage przez co udev nie ma co ładować
- nie masz w regułach udeva wpisanego odpalania modprobe

Z Twojego loga wynika, że utworzyło Ci się urządzenie /dev/sdc z jedną
partycją, więc sterownik w tym momencie był uruchomiony, czyli obstawiałbym
jeden z 2 pierwszych przypadków.

Ciekawe jeszcze są wpisy tego typu:

Mar  6 11:01:48 localhost udevd-work[18236]: no db file to read /dev/.udev/db/+module:vfat: No such file or directory

Nie mam pojęcia o co może chodzić. U mnie takich wpisów nie ma (dla żadnego
modułu), a te pliku w /dev/.udev/db też nie istnieją. Może to ma jakieś
znaczenie.