Re: [RFC] Skrypty startowe dla wielu instancji usługi

Pawel Golaszewski blues at pld-linux.org
Sun Mar 13 00:48:49 CET 2011

On Sat, 12 Mar 2011, Remigiusz Marcinkiewicz wrote:
> jakiś czas temu okazało się, że potrzebuję czegoś takiego, jak uruchamianie
> wielu instancji jednej usługi, z mniej lub bardziej różną konfiguracją na
> instancję i pełnym wsparciem ze strony skryptów startowych. Istniejących
> rozwiązań tego typu doliczyłem się w PLD sztuk dwa - MySQL i PostgreSQL

Do głowy mi przychodzi jeszcze socat i mrtg.

> a oba dość siermiężne, nienadające się do zastosowania dla niektórych
> typów usług

Bo potrzeba nam ogólnego "framework" dla takich sytuacji. Nie ma jakiegoś
schematu postępowania, a w zasadzie wszystkie usługi potrzebują takiej
konfiguracji. Choćby apache uruchomiony w różnych konfiguracjach, zależnie
od potrzeb...

> a) Wywoływany normalnie (/etc/rc.d/init.d/dupa start itp.) ma działać
> normalnie - odpalać, zatrzymywać, odpytywać itp. wszystkie (jeszcze nie
> uruchomione/nadal działające/...) instancje, realizować najbardziej
> ogólny przypadek.

plus możliwość w włączenia/wyłączenia w konfiguracji którejś instancji.

> f) Musi być w stanie uruchomić każdą instancję na na prawach innego
> użytkownika, zgodnie z konfiguracją

To może być problematyczne, bo niektórym usługom to my w plikach
startowych ustawiamy użytkownika.
Ale fakt, to musi być w każdym przypadku możliwe.

> g) Mimo powyższego, musi dopilnować, żeby pliki pid i lock nadal były tam,
> gdzie być powinny, czyli w /var/run/ i /var/lock/subsys/

Nie, w tej sytuacji każda usługa chyba powinna tworzyć katalog ze swoimi
pid-ami. Łatwiej statusy i zatrzymywanie by się obsługiwało raczej.
Choć... to ma średnie znaczenie.