Brakuje modulu raw1394?

Adam Skuciński askucins at gmail.com
Fri Sep 9 09:25:48 CEST 2011

Witam,

sporadycznie zdarza mi się korzystać ze starej kamerki, którą podłączałem
prze FireWire. Do tej pory udawało mi się, całkiem wygodnie, zgrywać video
przy użyciu programu Kino.
Niestety nie dzisiaj. Kino wyrzuca takie ostrzeżenie:

WARNING: raw1394 kernel module not loaded or failure to read/write
/dev/raw1394

Plik urządzenia istnieje:

[root w tosziba ~]# ls -l /dev/raw1394
crw------- 1 root root 171, 0 2011-09-09  /dev/raw1394

Spróbowałem na wszelki wypadek uruchomić Kino z roota, ale nie działało tak
samo.

Tymczasem okazało się, że nie mam modułu raw1394 w ogóle:

[root w tosziba ~]# modinfo raw1394
ERROR: modinfo: could not find module raw1394
[root w tosziba ~]# modprobe raw1394
FATAL: Module raw1394 not found.

System to TH, TH-ready

[root w tosziba ~]# uname -a
Linux tosziba 2.6.38.8-3 #1 SMP Sat Jul 23 18:48:23 CEST 2011 i686
Intel(R)_Core(TM)2_Duo_CPU_____T5550__ w _1.83GHz PLD Linux
[root w tosziba ~]# rpm -qa|grep kernel
kernel-2.6.38.8-3.i686
kernel-module-build-2.6.38.8-3.i686
kernel-net-ipset-6.8-2 w 2.6.38.8_3.i686
kernel-doc-2.6.38.8-3.i686
kernel-headers-2.6.38.8-3.i686
kernel-sound-alsa-2.6.38.8-3.i686
kernel-drm-2.6.38.8-3.i686
kernel-vmlinux-2.6.38.8-3.i686
kernel-pcmcia-2.6.38.8-3.i686

Co gorsza nie widać, żeby ten moduł był dostępny w repo:

[root w tosziba ~]# poldek -n th -n th-ready --shcmd 'rsearch /raw1394/ -f'
[...]
9 package(s) found:
kernel-desktop-doc-2.6.39.2-1.i686
kernel-doc-2.6.38.8-3.i686
kernel-doc-2.6.38.8-1.i686
kernel-ltm-2.6.27.54-1.i686
kernel-ltm-doc-2.6.27.54-1.i686
kernel-ltm-source-2.6.27.54-1.i686
libraw1394-2.0.5-1.i686
libraw1394-devel-2.0.5-1.i686
libraw1394-static-2.0.5-1.i686
[root w tosziba ~]#

Dlatego chciałbym się dowiedzieć, czy jest szansa na powrót tego modułu,
albo może czegoś, co go zastępuje? Nie mam za bardzo doświadczenia w
kompilowaniu pojedynczych modułów, ale jeśli to będzie jedyna droga.... Tak
czy inaczej wcześniej chciałem się upewnić.

Pozdrawiam,
Adam Skuciński