OT: Czym monitorujecie serwery?

Jacek Osiecki joshua at hybrid.pl
Wed Feb 8 16:10:21 CET 2012

On Wed, 8 Feb 2012, Marcin Krol wrote:

> Zabbixa używam od dawna, aczkolwiek wykorzystuję tylko ułamek jego
> możliwości. Nagiosa nie trawiłem ze względu na zakręconą (dla mnie)
> konfigurację niepotrzebnie komplikującą proste rzeczy oraz dlatego, że bardzo
> często dawał mi fałszywe alarmy.

Fakt. Czasami Nagiosowi zdarzy się rzucić CRITICAL podczas gdy powinno
być UNKNOWN, czasami też błędy w konfiguracji które zostały poprawione
potrafią się odbić czkawką - bo nagios sobie cache'uje hosty, serwisy
i potem np. w powiadomieniu przychodzi informacja że coś padło a chodzi
o zupełnie inny serwer :)

> Jeżeli chodzi o własne testy to zabbix jest dla mnie idealny bo pozwala
> podpiąć dowolny skrypt, zwracający dowolne wartości i na ich podstawie
> powodujący triggery takie jakie chcę.

Hmm, to jak się ma do tego:

https://support.zabbix.com/browse/ZBXNEXT-662

Rozumiem że po prostu pominęli w odpowiedzi informację o tym że można
sobie w agencie dopisać skrypt który przy użyciu np. stunnel czy gnutls
sprawdzi poprawne działanie IMAPs?

> Jeżeli szukasz rozwiązania, które "out of the box" będzie monitorować Ci
> wszystko to zapomnij - nie ma takiego. Mam oczywiście na myśli darmowe.
> Płatnymi się nigdy nie interesowałem więc nie mam pojęcia jak tam sytuacja
> wygląda.

Dla mnie "out of the box" to już jest coś co wystarczy oskryptować :)
Chcę uniknąć sytuacji takiej jak z nagiosem (że nie będzie rysował
wykresów) albo z cacti (że przez opieranie się na SNMP będzie rysował
dziurawe wykresy).
Tak swoją drogą: czy zabbix potrafi monitorować też usługi inaczej niż za
pomocą swoich agentów? Owszem, badanie agentem jest bardzo eleganckie ale
np. nie wykryje mi że WWW czy IMAP przestało być dostępne bo coś popsułem
na firewallu, niekoniecznie na tej samej maszynie...

> Jeżeli jednak nie straszne Ci jest pisanie skryptów w bashu, perlu, pythonie,
> php czy tcl (zależy co kto lubi) to polecam zabbixa. Ja jak napisałem swój
> zestaw skryptów jakieś trzy lata temu tak od tamtej pory je tylko podpinam i
> z zabbixa "rozmawiam" z nimi via SNMP.

A właśnie, czy agent zabbixa potrafi sobie cache'ować parametry? Chodzi mi
o uniknięcie sytuacji analogicznej do cacti i dziurawych wykresów -
czyli ideałem by było gdyby serwer się łączył z agentem i mógł
przekazać "a teraz daj mi dane od 14:30 do teraz"...

Coś takiego na początku zacząłem pisać samodzielnie w perlu, ale potem
się poddałem bo nie miałem nawet czasu żeby wyjść poza etap zbierania
danych :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua w ceti.pl GG:3828944