OT: Czym monitorujecie serwery?

Marcin Krol hawk at pld-linux.org
Wed Feb 8 16:45:54 CET 2012

> Hmm, to jak się ma do tego:
>
> https://support.zabbix.com/browse/ZBXNEXT-662
>
> Rozumiem że po prostu pominęli w odpowiedzi informację o tym że można
> sobie w agencie dopisać skrypt który przy użyciu np. stunnel czy gnutls
> sprawdzi poprawne działanie IMAPs?

Nijak. Ja nie używam w ogóle zabbixowego agenta. Ponieważ to jest
binarka, a więc nie da się łatwo i szybko przenosić między systemami to
odpadł w przedbiegach. Jedynym dla mnie protokołem, który mogę podnieść
szybko na dowolnym niemal systemie jest SNMP i tylko z niego korzystam.
Napisanie skryptu do sprawdzenia IMAPa (ja wybrałem perla) to pikuś bo
mamy gotowe biblioteki do jego obsługi. I tak też mój skrypt zwraca
"true" tylko jeżeli uda się połączyć do serwera (nieszyfrowane, TLS lub
SSL), zalgować z użyciem podanego loginu i hasła, wylistować dostępne
foldery i podpiąć do pierwszego z tej listy.

> Dla mnie "out of the box" to już jest coś co wystarczy oskryptować :)
> Chcę uniknąć sytuacji takiej jak z nagiosem (że nie będzie rysował
> wykresów) albo z cacti (że przez opieranie się na SNMP będzie rysował
> dziurawe wykresy).

Zabbix wykresy rysuje raczej ładnie, choć nie mogę tu jednoznacznie się
wypowiedzieć bo ich nie używam :) Do wykresów wolę rrd i webowy
interfejs do definiowania i zarządzania wykresami.

> Tak swoją drogą: czy zabbix potrafi monitorować też usługi inaczej niż
> za pomocą swoich agentów? Owszem, badanie agentem jest bardzo eleganckie
> ale np. nie wykryje mi że WWW czy IMAP przestało być dostępne bo coś
> popsułem na firewallu, niekoniecznie na tej samej maszynie...

I tak i nie. Potrafi, bo potrafi monitorować cokolwiek po SNMP. Nie
potrafi, bo żeby monitorować takiego IMAPa to musisz sobie zapiąć coś do
SNMP co sprawdzi stan tego IMAPa.

> A właśnie, czy agent zabbixa potrafi sobie cache'ować parametry? Chodzi
> mi o uniknięcie sytuacji analogicznej do cacti i dziurawych wykresów -
> czyli ideałem by było gdyby serwer się łączył z agentem i mógł przekazać
> "a teraz daj mi dane od 14:30 do teraz"...

Jak wspominałem agenta nie używam, ale dane z agentów/SNMP czy czego tam
jeszcze są przechowywane tylko po stronie serwera. Nie wiem jak jest z
proxy zabbixowym bo nie miałem jeszcze potrzeby tego używać.

M.